Mlada sarajevska umjetnica Šejla Kamerić ovu jesen izlaže u najpoznatijim galerijama i muzejima u Berlinu, Moskvi, Budimpešti, Düsseldorfu, ali i našem Svetvinčentu
Jesmo li licemjerni? Imamo li dvostruka mjerila? Patimo li od zaborava? Zašto bi oni bili drugačiji od nas? Zašto se bojimo nepoznatog? Jesmo li prikriveni rasisti? …
Teška pitanja. Ponekad na njih ne želimo iskreno odgovoriti niti sami sebi. Zato je ova instalacija Place to Stay sarajevske umjetnice Šejle Kamerić neizmjerno važna.
Naime, mlada sarajevska umjetnica Šejla Kamerić ovu jesen izlaže u najpoznatijim galerijama i muzejima u Berlinu, Moskvi, Budimpešti, Düsseldorfu, ali i našem Svetvinčentu i to upravo s trajnom instalacijom Place to Stay.
Evo što o cijelom projektu kaže kustos izložbe Tihomir Milovac:
“Odnos prema izbjeglicama postao je važno civilizacijsko pitanje, mjerenje razine humanosti, ali i područje prijepora između razvijenih zemalja svijeta oko politike rješavanja izbjegličke krize.
Place to Stay Šejle Kamerić snažna je umjetnička poruka koja aktualizira ovu temu i koja nas podsjeća na neriješeni status milijuna ljudi koji svoj ekonomski boljitak ili prostor za političke slobode i osobnu sigurnost pokušavaju ostvariti na nekom drugom, sigurnijem mjestu.
No, pružaju li zemlje zapada sigurnost upravo za egzistenciju i prosperitet pojedinca sukladno očekivanjima u 21. stoljeću?
Hrvatska je imala iskustvo izbjeglica u bliskoj prošlosti, tijekom Domovinskog rata, ali i zbog rata u Bosni i Hercegovini kada su se pokrenule stotine tisuća ljudi tražeći utočište i spas od ratnih sukoba. Upravo je Istra u dijelu svojih turističkih smještajnih kapaciteta poslužila kao prvo utočište izbjeglicama da bi se s vremenom ti ljudi nastanili za stalno. Ako usporedimo ta dva vremena i dvije uzrocima različite, ali u osnovi slične krize, zaključit ćemo da nas umjetnica želi potaknuti da promislimo kako se izbjegličke krize neće riješiti konzervativnim nehumanim metodama zabrana i prisile, nego praksama uključivosti, što, na žalost, nije slučaj u Hrvatskoj, kao ni u ostatku Europe. Stoga ovaj umjetnički čin trebamo prepoznati kao gestu otvorenih ruku, jer protivljenje dolasku izbjeglica sutra više neće biti važno i zato im već danas treba izraziti dobrodošlicu.
Place to Stay umjetnica je zamislila kao kolažiranu kompoziciju natpisa za različite vrste turističkog smještaja, ispisanih različitim pismima i jezicima. Natpisi su plošni kao da su ostaci prije aktivnih svjetlećih oznaka. Međutim, kompoziciju ‘podcrtava’ jedini svjetleći natpis s porukom Refugees welcome što djelo tematski aktualizira i u isti mah očuđuje”. (Iz teksta kustosa Tihomira Milovca, cijeli tekst možete preuzeti na ovom linku.
Kustos projekta je Tihomir Milovac, a iza produkcije stoje umjetnička organizacija Apoteka — prostor za suvremenu umjetnost iz Vodnjana te udruga Avanti! Centar avangardi iz Zagreba. Cijeli tekst kustosa o instalaciji i projektu možete pogledati na ovom linku.