Led žarulje za 1 euro, suradnja s Tom Dixonom, Hayom, Beom Åkerlund, stlilisticom Lady Gage i Madonne, zatim prvi Ikea skateboard, nove torbe od recikliranog otpada. Evo što smo sve vidjeli i saznali u posjetu Älmhultu, Ikeinom headquartersu, mjestu od kuda kreću sve Ikeine inovacije
Gledam i ne vjerujem. Ikeini dizajneri upravo se javljaju iz NASA-inog postrojenja u kojem se istražuje kakva bi to letjelica treba biti da bi ljudi u njoj mogli ići na Mars. Od kojih materijala, s kojim funkcijama, što bi trebala imati da ljudima psihički i fizički pruže podnošljiv život u kapsuli, kako riješiti problem proizvodnje i skladištenja hrane, gdje i kako smjestiti sve rezerve vode, goriva, lijekova, odjeće, što s otpadom…
Osluškujem oko sebe. Do mene u dvorani Ikeinog headquartersa u Švedskoj na eventu Democratic Design Days sjede najutjecajniji blogeri i novinari iz svijeta – Dezeen, Vogue, Kinfolk, Financial Times… neke i prepoznajem te sam njihov ozbiljan fan. Mnogi od njih pitaju se polunaglas – zašto to rade? Neće valjda proizvoditi svoje stvari s labelom Made in Space?
Neće, to je jasno. Ikea je jedna od najpragmatičnijih tvrtki na svijetu, osnivač popularnog pokreta pod nazivom Democratic Design. No, prije nego što vam objasnim zašto to rade i koje novitete pripremaju, možda jedna izjava koja će sve objasniti.
– Mi na greškama učimo i svaki eksperiment nam pomaže da budemo bolji. Zato volimo eksperimentirati i tražiti nova rješenja, pomicati granice, surađivati s interdisciplinarnim i multikulturalnim timovima. Saznanja i spoznaje koje dobiju naši dizajneri od NASE i space architecta primjenit ćemo na naše proizvode, a najviše pomaka očekujemo da ćemo zajednički razviti u segmentu organizacije i skladištenja prostora – objasnio je Marcus Engman, glavni dizajner Ikee, odnosno domaćin švedskog festivala Democratic Design najavivši još niz suradnji s multitalentiranim dizajnerima prvenstveno iz sfere umjetnosti, glazbe, arhitekture, modnog dizajna. Zašto i tko iz mode?
Virgil Abloh, arhitekt, dizajner, glazbeni producent koji je suradjivaio s Jay Z-ijem i Nikeom te vlasnik super popularnog modnog brenda Oh White, zatim modni dizajner Chris Spanst iza kojeg je uspješan brend Spanst koji popularizira uličnu modu, zatim utjecajna i vrlo osebujna modna stilistica Bea Åkerlund, stilistica Madonne, Beyoncé, Katy Perry, Lady Gage, Rihanne… samo su dio tih novih suradnji koje Ikea pokreće s facama iz modnog svijeta, s kojim se vrlo inteligentno, promoćudno i snažno želi približiti mladim ljudima, studentima, novim potrošačima koji obožavaju nove tehnologije, mobilnost, transformabilnost, dinamiku… ali, vrlo važno, na stvari za dom ne želi trošiti puno novaca.
U njima Ikea očito vidi priliku za rast, a način na koji će osvojiti tu mlađu publiku očito je i implementacija novih tehnologija koju razvija poznati dizajner i DJ Jesper Kouthoofd zajedno sa svojim Teenage Engineeringima.
Koji je miris Ikee? Svatko od nas ima svoj odgovor, a kako bi stvorili mirise za dom koji će mirisati na djetinjstvo, šumu, oprano rublje, svježe brušeno drvo… Ikea misli ići puno dalje nego razvijati mirise za nove svijeće. U kojem sve smjeru, još točno ne znamo, ali suradnja sa super nosom Benom Gorhamom i Byredom čini nas jako znatiželjnima…
Poslije predavanja na kojem su predstavljeni noviteti, dižem se na kat iznad i imam priliku među prvim novinarima na svijetu vidjeti prototipove novih proizvoda koji će se naći 2018. na Ikeinim policama.
U jednoj prostoriji sjedam u mrak i stavljam na sebe VR naočale, gledam prezentaciju i polako shvaćam…
Ikea upravo radi na projektu “cocoon bed” s kojim misli poboljšati kvalitetu spavanja. Dobar madrac samo je (zastario) dio priče, a u svoj cocoon bed planiraju integrirati i mirise, zvukove, osvjetljenje koje nas potiče na što kvalitetniji odmor i spavanje. Ciljana skupina? Ljudi u velikim gradovima koji spavaju manje od 5 sati u bukom zagađenim prostorima. Sada shvaćam da one Byredo mirise na neku foru misle integrirati i u ovaj projekt…
James, ugasi svjetlo. Uskoro ćete to moći reći Ikeinoj pametnoj rasvjeti u koju će se ugraditi razne druge smart funkcije, a velika revolucija u svijetu rasvjete koju planiraju predstaviti iduće godine je i ogromno pojeftinjenje LED žarulja.
– Pronašli smo način kako drastično pojeftiniti LED žarulju. Do prije par godina njezina cijena je bila 15 eura, a mi smo uspjeli proizvesti žarulju koja stoji 1 euro. Tajna nije u lošijim materijalima ili smanjenju pakiranja kao što misle mnogi, nego u tome što smo optimizirali potrošnju materijala. Umjesto da koristimo puno jeftinog materijala da bi proizvod bio efikasan, mi koristimo jako malo jako skupog materijala. Znamo da će se taj proizvod dosta kupovati jer je inovativan i odličan, a samim time i cijena može biti niža jer se rade ogromne serije – ispričao je Marcus Engman, najavivši prodaju nove generacije LED-ica za travanj 2018. godine i zapravo nam otkrivši tajnu Ikee. Pametan i funkcionalan dizajn, štednja u distribuciji, samoodrživost, recikliranje, uistinu ogromne serije i niske cijene. Ukratko ovo…
Što nas novog očekuje već iduće jeseni?
Fenomenalna Hayova kolekcija sastoji se od 30-ak proizvoda nastalih kao dio suradnje Ikee i Hay-a, vrlo popularne danske dizajnerske tvrtke iza koje stoje supružnici Rolf i Mette Hay. Kolekcija je nastala na načelima demokratkskog dizajna – dakle maksimalna kvaliteta, oblikovanje, funkcionalnost, održivost i minimalna cijena.
Početkom iduće godine dolazi kolekcija ÖVERALLT inspirirana Afrikom koja se radila u suradnji s lokalnim stanovništvom i dizajnerima, arhitektima iz Južnofričke Republike, Kenije, Senegala, Egipta, Angole, Obale Bjelokosti i Ruande te koja je iznjedrila odlične proizvode za dom – pa tako i novu reinterpretaciju Frakte, legendarne Ikeine plave torbe.
Iduće godine započinje i prodaja kolekcije od 30-ak proizvoda koji su inspirirani vrućim ljetnim noćima, siestom, odmorom, opuštanjem…
No, globalni highlight je naravno modularna sofa Toma Dixona, britanskog superstara. Sofa se prilagođava svim životnim situacijama i može funkcionirati kao sofa, damski ležaj, krevet i fotelja i omogućava različiti tip i način sjedenja i ležanja, ovisno o životnim situacijama i željama korisnika.
Kako su to uspjeli? Zapravo prilično jednostavno i inovativno. Nasloni nisu fiksni, nego pomični i moguće ih je pomicati po svim stranama sofe… Evo ovako nekako.
A moj osobni favorit – ova stolica – Industriell.
Dizajn potpisuje Piet Hein Eek, legenda danskog dizajna i manufakture. Naravno da svaki stolac nije ručno rađen, ali su ipak uspjeli postići jedinstvenost, tako da je furnir napravljen od nesavršenog uzorka drva, pa različitim rezanjem, svaki stolac postaje drugačiji. Unikatan.
Da ne duljim, evo još noviteta…