Alica Pancer za brend Aqua je dizajnirala nove Startasice koje su odmah postale hit i (re)dizajnirala niz novih proizvoda. Postavili smo joj 10 pitanja o dizajnu, struci, hrvatskim suvenirima…
Stalno se žalimo da imamo grozne suvenire i da su nam turistička mjesta krcata plastikom i Kinom. Postoje i iznimke, naravno. A jedna od tih iznimki je brend Aqua koji je ove godine promijenio vlasnika i doveo novo dizajnersko pojačanje.
Porazgovarali smo s Alicom Pancer, hvaljenom produkt dizajnericom nove generacije.
– Alica, kako bi se predstavili u 5 rečenica?
Alica: Nezavisna sam produkt dizajnerica, koja se sve više smatra modnom produkt dizajnericom. To je područje koje naravno nije tako posebno definirano, ali ja zapravo već duže vrijeme djelujem u tom segmentu. Sa Startasom sam 2014. god razvila gumenu tenisicu, koja je postala dio standardne Startas linije. Nakon toga sam surađivala sa hrvatskim brendom dječje obuće „Froddo“, na projektu njihovog rebrendinga, koji je radila agencija Branddocotor, a ja sam radila na razvoju nove tenisice, implementaciji novog brenda u kolekciju i kao kreativni konzultant na novoj kolekciji. Kako zapravo nije skroz jasno dali je tenisica modni ili produkt dizajn po kategorizaciji dizajna, kada sam na izložbu HD1314 prijavila Gumeni Startas pod produkt dizajn, stavili su me u kategoriju modnog dizajna, i to mi nikako nije bilo ispravno. Sada nakon suradnje sa Aquom, sigurna sam da je to područje između modnog i produkt dizajna zaslužuje svoju kategoriju, i da ja želim djelovati baš u tom segmentu. Članica sam HDD-a u profesionalnoj kategoriji i članica sam vijeća „Zajednice za industrijski dizajn“ u HGK-u.
– Za brend Aqua radili ste niz proizvoda… Možete nam nešto ispričati o toj suradnji te koji vam je omiljen predmet i zašto?
Alica: Uživala sam u ovoj suradnji. Veoma sam zahvalna menadžmentu Aquae na slobodi i povjerenju koje sam dobila, a posebno na vremenu koje je direktor Leopold Botteri izdvojio za kreativnu komunikaciju sa mnom na početku suradnje. Dizajner mora dati odgovore za određene okvire, a nije čest slučaj da se zadatak dobro komunicira i da ti je jasno u kojim to okvirima moraš djelovati.
Teško mi je sad izdvojiti predmet koji mi je najdraži. Naravno da mi je suradnja sa Startasom posebno draga, ali generalno sam vrlo zadovoljna s onim što smo napravili. Imam puno favorita među proizvodima, jer svaki od njih ima neku svoju priču.
Za Aquau sam radila parcijalni rebrending, i to kroz redizajn postojećih i razvoj novih linija proizvoda. Aquini predmeti spadaju u kategoriju casual luxury, te smo u tom smjeru išli i s dizajnom. Kolekcija je tipološki utilitarna, dizajn je klasičan s namjerom, a puno pažnje je posvećeno detaljima i kvaliteti izrade. Obzirom na to, veliku smo pažnju posvetili bojama i to kroz redefiniranje palete boja i bojama kao elementima brenda. Tražili smo zamjenu za tirkiznu plavu, koja se dugo koristila na širokom asortimanu proizvoda. Glavoj paleti boja (nautička plava i bijela) smo dodali mint zelenu boju koja je unijela rafiniranu suvremenost u klasičan Aqua Maritime izgled.
Kao vizualne elemente s kojima markiramo proizvode, uveli smo dvije nove boje – žutu, koja se aplicira kao akcentna boja u detaljima te koraljno crvena, koja je dio nekih elemenata proizvoda. Najbolja primjena se može vidjeti na tenisicama Aqua Startas gdje je džon u koraljnoj crvenoj boji, a markica brenda je u žutoj.
Kolekcija se sastoji i od novih pet tipološki različitih torbi, od kojih su, osim malog ženskog ruksak, sve unisex. Aquaini ručnici za plažu su premium proizvodi, u kojima se možda najbolje može iščitati DNK brenda. To su visoko kvalitetni ručnici sa duplim tkanjem, radi čega imaju izrazito finu i mekanu teksturu.
Aquaina linija muških kupaćih gaća, do sad se temeljila na „sport liniji“, sa širokim dvobojnim prugama koje se zbog jednostavnosti nošenja mogu složiti u svoju malu prenosnu vrečicu. Nova linija jednobojnih muških kupaćih, ove sezone dolazi u tri boje nautička plava, royal plava i mint zelena. Linija je zadržala sportski jednostavni kroj, sa podesivim vezicama na struku i stražnjim džepom sa novom prepoznatljivom oznakom brenda; žutom etiketom. Stilizirano jedro novi je element brenda, izvezen je kao ablem na novoj liniji kupaćih ali i od njega je izveden i novi patern; repeticijom samog elementa. Novi patern je jednostavan i nenametljiv, i odlično se nadopunjuje sa klasičnim Aqua Maritime stilom.
– Jesu li to zapravo primorski uporabni suveniri?
Alica: Svi Aqua dućani nalaze se na premium ljetnim destinacijama na hrvatskoj obali, ali i izvan Hrvatske kroz lanac franšiznih dućana. U prirodi je Aquae da se identificira s univerzalnom morskom simbolikom mediteranskog podneblja, kojem Hrvatska i pripada. Simboličke vrijednosti suvenira koje nose Aquaini proizvodi nematerijalne su prirode i u tom smislu bi ih se moglo nazvati „uporabnim suvenirima“.
Komercijalni nacionalni brendovi evidentno djeluju i kao ambasadori svoje zemlje, te je i Aqua na taj način svojevrstan ambasador hrvatskih vrijednosti. Pored toga Aqua redovito surađuje s hrvatskim proizvođačima, brendovima, dizajnerima, ilustratorima i piscima te stvara nove vrijednosti u nacionalnom kontekstu, što je rijedak poslovni domaći primjer.
– Kako ocjenjujete ponudu naših suvenira? Ima li nekih pozitivnih primjera?
Alica: Tvrtka Uje, koja je i novi vlasnik Aquae, sigurno je dobar pozitivan primjer u segmentu gastro turizma. Njihova Brachia „Maslina“ iz 2006 god., čiji dizajn ambalaže potpisuje Izvorka Jurić, izniman je suvenir kojim se prezentira kultura proizvodnje, dizajna i gastronomije naše zemlje. Za mene osobno je to najbolji hrvatski suvenir. Ta suradnja je isto tako bitna jer prije toga gotovo da se nitko nije služio uslugama dizajnera u razvoju novih proizvoda. Zanimljivo mi je to gledati u kontekstu Aquae, gdje je suradnja s hrvatskim dizajnerima započela tek ove sezone, nakon što je „Uje“ postalo vlasnik brenda.
Izdvojila bih i Solanu Nin s njezinim brendiranjem soli. Ima i zanimljivih manjih, nezavisnih projekata koji su u domeni proizvoda kao što je Bite Art, koji promovira hrvatske umjetnike.
– Što bi Hrvatska trebala ispričati nekom strancu kroz taj predmet?
Alica: To je uvijek priča o identitetu. Identitet se temelji na baštini ali ona je samo jedan dio, bitno je ono što predstavljamo u sadašnjosti. Opet ću uzeti Brachia „Maslinu“ kao dobar primjer u kojem se kroz suvremeni dizajn indirektno i slojevito priča o tradiciji i kulturi. U većini je drugih slučajeva kod nas interpretacija tradicije još uvijek doslovna i banalna.
– Dizajnirali ste hvaljen projekt Secret Area koji je ostao na fazi prototipa, a obišao je cijeli svijet? Zašto?
Alica: U Hrvatskoj zapravo, osim Prostorije, nema drugih proizvođača koji bi imali kapacitet plasirati takav proizvod na tržište, a oni su ipak na kraju odlučili ulagati u razvoj nekih drugih proizvoda. Razvoj takvih novih proizvoda trebao bi se u puno većoj mjeri provoditi kroz opremanje interijera, u suradnji arhitekata i dizajnera. Trebamo se puno više otvoriti različitim suradnjama.
– Koliko je danas lakše mladim dizajnerima u odnosu na prije 20 godina? Ili?
Alica: Lakše je u smislu jer postoji scena, koja sa sobom nosi radionice, natječaje i izložbe. One dizajnerima otvaraju prilike jer je još uvijek jako malo stvarnih naručitelja, a pogotovo u industrijskom dizajnu. Svijest o dizajnu je puno veća nega prije, ali još nije jasna njegova uloga, a mnogima je najteža implementacija u poslovanje ili proizvodnju. U Hrvatskoj zapravo ne postoji dizajn menadžment koji bi trebao biti spona između dizajnera i proizvođača/investitora.
– Jedna ste od predstavnica mlađe generacije dizajnera sa zagrebačkog Produkt dizajna… Kako vidite svoj poziv?
Alica: Za mene je dizajn altruistička disciplina, koja podiže kvalitetu života. Danas, pogotovo produkt dizajn, ima i još važniju ulogu jer nudi rješenja za ozbiljne društvene probleme i uspostavlja nove obrasce ponašanja. Dizajn je sigurno puno odgovornija disciplina, od onoga što se u javnosti generalno smatra dizajnom.
– Kako se vidite za 10 godina?
Alica: Zadovoljna i produktivna; stvaram u svom studiju, okružena različitim zanimljivim suradnicima i dalje surađujem s Aquom :)
– Kada bi na godinu dana imali ovlasti uistinu mijenjati stvari i biti premijer. Što bi promijenili?
Alica: Upotrijebila bi dizajnerski princip „manje je više“ na naš zakonodavni birokratski sustav, onda na Hrvatski sabor, te bi ga nastavila primjenjivati i dalje kroz „ministarstvo graditeljstva“. Vrlo bi rado, po tom istom principu, sve lance super marketa pretvorila u male dućane.
– A što nikad?
Alica: Neke stvari uzimamo zdravo za gotovo, a trebali ih puno više cijeniti da bi ih znali očuvati; primjerice slobodu kretanja ili činjenicu da možeš piti vodu iz pipe.
– Živite i radite u Hrvatskoj, a kažu da većina mladih razmišlja o odlasku ili je već otišlo… Vi?
Alica: Frustrirajuće je kada ne možeš ostvariti svoje temeljno pravo na rad, sretna sam da ne moram razmišljati o odlasku, na taj način.
– Koji vam je omiljeni dizajnerski komad i zašto?
Alica: Mislim da u predmetu odmah trebaš prepoznati ideju i osjetiti kvalitetu materijala, on isto tako mora posjedovati određenu inovaciju. Modularni uredski namještaj, stol i police iz 50-ih od Eamsovih, koji danas proizvodi Vitra, oduvijek u meni budi istu emociju. Ne sviđaju mi se predizajnirani predmeti, volim tu iskrenu industrijsku estetiku čije su temelje postavili Eamsovi sa serijom ESU. Vidim ga kao dio interijera, u svom studiju za 10 godina…
– A predmet kojeg bi htjeli dizajnirati?
Alica: Dobila sam od svog 8. godišnjeg sina iscrpan brief za prenosivu kanticu za plažu, u kojoj bi proućavao morske životinje. Ozbiljno bi ju htjela napraviti jer sam tek uz Frana otkrila neke vrlo zanimljive životinje koje se mogu pronaći u svakom plićaku. Trebala bih pitati Aquau dali su zainteresirani za suradnju, ahaha.