Oni su trenutno jedni od najtraženijih slovensko-bečkih arhitekata za hotele i hospitality. Kakvi danas trebaju biti hoteli i apartmani kako bi se svidjeli novoj generaciji gostiju te posebice milenijalsima koji izrazito puno putuju, popričali smo s Špelom i Alešom iz studija AKSL arhitekti
PIŠE: PETRA ŠVARC
Vjerujemo da ste, nakon ludog blagdanskog šopinga, a onda i nakon siječanjskih sniženja pomalo zasićeni obilaskom trgovina i kupovinom bilo koje vrste. I samima nam je tako, ali smo zato uvijek spremni pogledati posebne, lijepo oblikovane i drugačije prodajne prostore.
Jedan od takvih svakako je odjel intimnog rublja ljubljanske Name. Prostire se na 360 četvornih metara te je preuređenjem 2018. godine pretvoren u pravi ženski raj. Iako na prvi pogled nije sasvim jasno radi li se o prekrasnoj suvremenoj slastičarnici, parfumeriji ili boudoiru neke moderne princeze, sam pogled na vješalice na kojima su izloženi lingerie modeli najpoznatijih svjetskih brendova, riješit će nedoumicu.
Koncept i uređenje potpisuje studio AKSL arhitekti, odnosno Špela Leskovic i Aleš Košak koji zajedno rade od 2000. godine, a danas djeluju između Ljubljane, Beča i Trsta. Zajedno sa svojim suradnicima do sada su realizirali više od 50 projekata, a sami će za sebe reći da su stručnjaci za hospitality segment.
Špela i Aleš i privatno su partneri. Upoznali su se na fakultetu, na samom početku studija i vrlo su brzo shvatili da dijele jednake stavove i poglede na arhitekturu i prostornu estetiku. Svoj su arhitektonski studio otvorili još tijekom studija, vođeni silnom željom za stvaranjem i oblikovanjem prostora.
Njihov biro posljednjih pet godina djeluje po čitavoj Europi: 2014. su se iz Ljubljane preselili u Beč i tamo otvorili drugi ured jer su se mogućnosti za sudjelovanje na natječajima i za nove projekte znatno povećale.
Kako sami kažu, odlikuje ih želja za raznolikošću u unikatnim projektima. Svaki od njih je svoj i posve neponovljiv. Zanima ih kontekst u kojemu djeluju te ga nastoje uklopiti u samu projektnu priču. Iako su do sada potpisali velik broj međusobno različitih projekata, dalo bi se zaključiti da su im ugostiteljski objekti, točnije restorani i hoteli, posebno dragi.
Dapače, kažu kako su se u posljednjih pet godina specijalizirali upravo za taj segment. Kao najuspješnije projekte istaknut će Restoran Valvas’Or u Ljubljani, restoran Ružmarin u Mariboru, kavana Rog i restoran Robba u Ljubljani.
Trenutno dovršavaju manji boutique hotel, započinju projekt obnove staroga hotela na obali u Kopru, rade adaptaciju starog građanskog stana u jednoj palači u Trstu, zaključju projekt obiteljske kuće te sudjeluju u nizu hotelskih projekata u Austriji.
Inspiraciju pronalaze doslovno posvuda – na putovanjima, izletima u prirodu, prilikom posjeta muzejima i bijenalima.
– Moraš dopustiti da svi ti impulsi pronađu pravi put do tebe – kaže Aleš.
Kod interijera koji im se sviđaju uvijek je prisutna priča. Najprije nju prepoznaju i ona ih osvoji. Zatim im se malo pomalo otkriva.
– Važna nam je svjetlost, boje, materijali, njihova struktura, ali i dojmovi i osjećaji koji u nama nastaju – dodaje Špela i kaže kako sve to stvara uglavnom pozitivne uspomene.
Na samom kraju, priču obično zapečate dovršeni i definirani detalji. Za sada, kažu, još nisu naišli na interijer kojega bi okarakterizirali kao najljepši.
– Ima puno lijepih i uspjelih interijera na koje nailazimo i otkrivamo ih gotovo svakodnevno, naročito na putovanjima. Kao studenta, oduševljavali su me radovi Alvara Size i Eduarda Souto de Moure u Portugalu. Jednostavnost arhitekture, reinterpretacija tradicije, dovršenost detalja pristupom ručnoga rada, pojam svjetlosti i njezina mistična uloga u prostoru. Sve je to vrlo osobno. Smatram da interijer mora dotaknuti osjetila posjetitelja koji u njega ulazi – zaključuje Aleš.
Pitamo ih o trendovima u hospitality designu na što spremno odvraćaju da je taj segment doživio pravu pravcatu revoluciju.
– Hoteli već neko vrijeme ne nude samo postelju, već postaju prostori iskustva, druženja i spoznaje, prostori pripadnosti, užitaka i zabave. Suvremeni se hotelski koncepti pokušavaju što je više moguće ispreplesti s lokalnim kontekstom, pokušavaju privući i lokalce i posve ih aktivno uključiti u svoju priču. S druge strane, današnji gosti teže autentičnosti doživljaja i iskustva na putovanjima. Žele postati dijelom lokalne svakodnevice, s njom se izmiješati.
Drugi snažni trend vezan je uz Milenijalce, a to je tzv. extended stay ili produljeni boravak. Hoteli tako postaju mjesto susreta gostiju koji u njima borave kratko – dan ili dva i onih koji ostaju nekoliko tjedana pa čak i mjeseci.
Hoteli se svojom ponudom prilagođavaju izrazitoj mobilnosti milenijske generacije, ali i izrazitoj heterogenosti strukture gostiju – zaključuju.
Neke od najljepših projekata ovog arhitektonskog dvojca predstavit ćemo vam uskoro detaljnije, a za sada zavirite u njihov svijet putem fotografija interijera koje su uredili.