Kako izgleda sajam dizajna u prijestolnici skandinavskog dizajna, ispričao nam je Bo Santosi, Zagrepčanin koji stoji iza divnog “skandinavskog” bloga Nordic Fragments
Prvo sam mislila da je Bo Santosi neki Šveđanin koji slučajno zna hrvatski, a onda sam shvatila da je to zapravo jedan Zagrebčanin koji je zaljubljen u skandinavsku kulturu življenja i interijere. Kako god bilo moja preporuka je da proučite njegov blog Nordic Fragments te da pročitate što nam je sve naš D gost Boris ispričao o proteklom Stockholm design weeku.
Piše: Bo Santosi, Nordic Fragments
Stockholm design week jedan je od najprestižnijih europskih tjedana dizajna pa sam tako i ja spakirao kofer i zaputio se u prijestolnicu Skandinavije upoznati se s nadolazećim trendovima.
Tih tjedan dana u veljači, točnije od 4. do 10. Stockholm živi punim plućima. Osim nezaobilaznog Stockhom Furniture and Light Faira koji broji na tisuće izlagača i posjetitelja iz cijeloga svijeta, grad je bio bogat i drugim sadržajima.
Posjetio sam nekoliko izložbi, između ostaloga onu pod nazivom “Into the Light” koja je bila postavljena u Almi, članskom klubu i privatnom radnom prostoru u središtu grada u režiji švedskog brenda DUX koja ujedno predstavlja i novu suradnju s glasovitim danskim studijem Norm Architects.
U palači Fenix koja je danas izložbeni prostor smjestila se izložba koju je organizirala glavna urednica časopisa My Residence i Residence, Hanna Nova Beatrice u suradnji s dizajnericom interijera Annaleenom Leino koja ujedno i potpisuje styling prostora izložbe.
Izložbom su dominirali komadi namještaja japanskog brenda Ariake vrlo posebnog dizajna izrađenih u prirodnim materijalima i upotpunjenim detaljima i proizvodima brendova poput portugalsog Origina, ukrainske Faine ili danskih A Parta i Nedre Fossa.
Poznavatelji skandinavskog dizajna sigurno su upoznati s brendom Frama koji se ove godine odlučio ne predstaviti se na Stockholm Furniture Fairu već su svoje proizvode postavili u obliku izložbe naziva “Spatial Sensibilities” u privatnom stanu arhitekta Andreasa Martina Löfa.
Koncept je bio taj da se pri ulasku u stan raskomotite i ostavite stvari u ulaznom prostoru gdje dobijete kućne šlapice i u kućnoj atmosferi slobodno razgledate prostor i izložbu.
Također su i mnogi muzeji postavili prikladne izložbe slobodnog ulaza pa sam se zaputio u ArkDes u sklopu Moderna Museta gdje su bile izložbe Young Swedish Design koji je predstavljao dizajnerska rješenja studenata i novih nada dizajna.
Bilo je tu namještaja, lampi, keramike, slikovnica… te izložba Architecture in Sweden na kojoj je predstavljen razvoj stambenih jedinica od prije nekoliko stoljeća do danas u obliku maketa, fotografija i arhitektonskih nacrta.
Spomenuo bih još i Nacionalni muzej koji je nedavno doživio veliku obnovu te je tim povodom postavljena izložba proizvoda lokalnih dizajnera kojima je muzejski prostor upotpunjen, poput lampi, namještaja u prostoru muzejskog restorana i caffèa, pribora za jelo, vaza itd, te sam proces dizajna i izrade istih.
Furniture and Light Fair ili sajam koji je i bio glavni razlog mog posjeta Stockhomu smjestio se nešto malo izvan grada i prostirao se na tri ogromna hangara.
Predstavnici tisuća brendova došli su pokazati novitete u svome radu i predstaviti trendove za godinu pred nama. Evidentno je da se teži minimalizmu i jednostavnosti. Trend je koristiti svari koje nam zaista trebaju i minimalizirati ih u prostoru te proizvoditi namještaj koji se odlikuje kvalitetom, funkcijom i estetskom privlačnošću i koji će nam služiti generacijama.
Što se tiče stilova, tu je raznoliko, no primjetio sam da prevladavaju zemljani i zagasiti tonovi poput maslinasto zelene i oker žute u svim nijansama, te tamne nijanse prljavocrvene i smeđe, uz onu poznatu paletu osnovnih ne-boja koja je oduvijek najprisutnija u skandinavskom dizajnu.
Veliku važnost daje se strukturi i teksturi predmeta, taktilne čupave tkanine i krzna krase brojne ikonske sofe i nasonjače, teži se prirodnim materijalima, prvenstveno drvu, a ekperimentira se i s formama metala, kamena, papira i s tekstilom.
Poznata skandinavska imena poput &Tradition, MUUTO, FermLIVIG, MENU, Fredericia, Fogia, Kasthall, String, DesignOf očekivano su imali najviše posjetitelja i zaista predivne štandove.
Predstvaili su svoje već dobro poznate ikone dizajna u već poznatim ili sasvim novim izdanjima, te pokazali poptuno nove komade.
Jako su me se dojmili štandovi finskog brenda Woodnotes koji osim predivnog namještaja nudi proizvode od takozvanog papirnog platna. Naime, radi se o debljem papirnom koncu od kojega izrađuju sagove, presvlake za fotelje, platno, zaista interesantna priča.
Njemački brend BERMBACH Handcrafted, naime, ručno izrađuju dječje krevetiće od ratana. Izgledaju savršeno, bajkovito, a prošle su godine bili nagrađeni za svoj rad i pobjedili u kategoriji green product.
Od domaćih i regionalnih predstavnika bih izdvojio lampe dobro nam znane Grupe koje smo mogli vidjeti na štandu danskog Lampefebera, zatim Artisan kod kojega me potpuno osvojio naslonjač iz serije Mela za koji dizajn potpisuje hrvatski brend Regular company i Thor divan dizajnerice Fahmide Lam.
Sarajevski brend Gazzda čije proizvode možete naći na zagrebačkoj adresi dućana OutOfBox sve je impresionirao svojim štandom koji su krasile predivne drvene police, naslonjači, komode i odlično raspoloženi predstavnici koji su bili zauzeti pitanjima s svih strana.