Kako je mali muzej iz Ilice postao najveći lanac privatnih muzeja na svijetu? Evo priče o uspjehu
Kada su 2015. godine otvorili Muzej Iluzija u Ilici, bili su potpuni hit, ali vjerujem da je malo tko vjerovao da će za samo 8 godina Muzej iluzija postati najveći lanac privatnih muzeja na svijetu. Na svijetu?! Da dobro ste pročitali. Naime, Muzej Iluzija trenutno se može pohvaliti da se nalazi na 42 lokacije – od Zagreba, New Yorka, Dubaija do Milana, Pariza… Muzej je do sada posjetilo 9 milijuna ljudi u 25 država diljem Europe, Sjeverne Amerike, Azije i Afrike, a samo u posljednjih godinu dana upeterostručio je ekspanziju.
Kako? Tko stoji iza tog muzeja? Tim mlade ekipe iz Hrvatske predvođene s dva dečka iz Zagreba, direktorom Metamorfoze Teom Širolom i Rokom Živkovićem, osnivačem i vlasnikom Muzeja Iluzija u Zagrebu i savjetnikom u Metamorfozi, koji su nam na panelu objasnili kako funkcionira Muzej.
– Naš tim čini preko 50 stručnjaka iz Hrvatske koji pokrivaju područja projektnog menadžmenta, istraživanja i razvoja, logistike, arhitekture, financija, marketinga i account menadžmenta. S obzirom da smo imali vrlo uspješnu prošlu godinu, u 2023. godini nastavljamo s valom zapošljavanja na što utječu i sljedeća otvorenja Muzeja Iluzija koja uključuju lokacije u SAD-u – kaže Teo Širola objašnjavajući kako je njihova tvrtka Metamorfoza krajem 2022. godine u Charlotteu u Sjevernoj Karolini otvorila prvi vlastiti inozemni muzej kojim direktno upravlja zagrebačkim tim, a da su ostali inozemni muzeji dani franšizerima na vođenje.
– Svaki muzej prosječno okuplja 70-ak eksponata. Njihova izrada je zapravo neprekidan proces jer iza svakog Muzeja Iluzija stoji ideja o konstantnom unaprjeđenju i osvježavanju postava, kako bi sadržaj koji nudimo bio zanimljiv svim posjetiteljima. Zato eksponate u pojedinom muzeju nastojimo mijenjati u prosjeku svake dvije godine. Trenutno se možemo pohvaliti s potpuno novim, ekskluzivnim postavom u Muzeju Iluzija u Zagrebu koji je nakon dubinske adaptacije ponovno otvoren za javnost radi čega smo posebno sretni – rekao je Roko Živković, objašnjavajući kako nastaju prototipovi u radionici u Oroslavlju.
Kako izgleda taj proces?
– Sve kreće od ideje, inspiracija se pronalazi posvuda. Kada su naši stručnjaci inspirirani nekom iluzijom te procjene da bi njezina prezentacija bila dobar fit za Muzej Iluzija, kreće procjena može li se to pretvoriti u interaktivni eksponat. U tom trenutku počinje izrada idejne skice, na kojoj u prosjeku uvijek rade dvije osobe. Kada je idejna skica gotova, razmišlja se o tome kako bi se eksponat mogao izložiti u Muzeju. Razmišlja se o lokaciji, poziciji, uklapa li se bolje u svijetli ili tamniji prostor, hoće li ga se ugrađivati u zid ili će se raditi o samostojećem eksponatu i slično. Zatim kreće razmišljanje o izradi – odabir materijala, slaganje i testiranje prototipa. Kada je prototip gotov, unose se potencijalne korekcije i onda kreće izvršni dio posla – izrada prateće dokumentacije, manuala, proizvodnog nacrta i dogovor cijene s vanjskim dobavljačima. U svemu tome sudjeluje naš uhodani tim ljudi kojemu je uvijek glavni cilj da sve što naprave bude efektno, čvrsto, a opet cjenovno pristupačno – objašnjava Teo Širola.
Da je zbilja riječ u uspješnom hrvatskom izvoznom proizvodu potvrđuje i činjenica da svi eksponati za sve muzeje nastaju u Hrvatskoj, točnije Oroslavju i to od strane predanog istraživačko-razvojnog tima od desetak ljudi koji su u cijeloj priči od samog početka.
Bravo ljudi.