Izvorka Jurić slavi veliku obljetnicu, žena koja je postala sinonim za dizajn ambalaže u Hrvatskoj. Što znači dobra ambalaža, porazgovarali smo s njom…
Ovih dana Izvorka Jurić, svjetski nagrađivana dizajnerica koja iza sebe ima niz Red Dotova i raznih drugih svjetskih nagrada, obilježava punih 20 godina rada na brendiranju proizvoda.
Brachia, Lintar, Croatia in a Box, Croatian Planer, Bite Art, Zdenka sir, Slast&Mast, Rustican, Koer, Domeca, Draco, Genos, Aroma Mediterranea, Plasinia i Omnivia – samo su neki od brendova čiju je vizualnu komunikaciju dizajnirala Izvorka Jurić.
Kao kreativna i art direktorica punih je 13 godina s dvoje partnera vodila kreativnu agenciju Tridvajedan, da bi potom pokrenula Design Bureau Izvorka Jurić.
Pričale smo malo… Evo o čemu:
Izvorka, što za tebe kao dizajnera znači dobra ambalaža?
Izvorka: Dobra ambalaža je ona koja je dobro dizajnirana, naravno, a pod time podrazumijevamo više elemenata. Ono što je na prvu svima vidljivo je komunikacija, odnosno emocija ili iskustvo koja nam pruža neki proizvod. To je najčešće vanjski izgled proizvoda koji nas privuče da ga probamo i koji nam obogaćuje doživljaj ili iskustvo korištenja. No, on što se nalazi iza toga je često itekako bitnije, a to je zdravstvena ispravnost ambalaže, funkcionalne karakteristike i održivost.
Izuzetno je važno da ambalaža čuva proizvod i produžuje njegov vijek trajanja te da su kod izrade ambalaže korišteni materijali koji su odgovarajući za taj tip proizvoda, što je naravno najvažnije baš u segmenta hrane. Ukoliko se ne koriste odgovarajući materijali i tehnike, ambalaža može postati zdravstveno neispravna, odnosno može doći da migracije štetnih čestica iz ambalaže u hranu što može biti štetno za zdravlje. Zato je važno da dizajner poznaje procese, materijale i tehnologije.
Također, ono što je korisniku vrlo bitno su i funkcionalne karakteristike ambalaže proizvoda, odnosno da je ona dizajnirana tako da štiti proizvod i nam olakšava upotrebu. Na primjer, posljednjih nekoliko godina sve je veći broj proizvoda kod kojih je alatima dizajna unaprijeđena upotreba tako da ga je moguće otvoriti ili koristiti upotrebom same jedne ruke (npr. neka pakiranja za žvakaće gume, otvaranje sokove i sl. proizvode koje konzumiramo u pokretu). Takva potreba je posljedica promjene načina života, koji je sve više u pokretu i gdje nam je često jedna ruka zauzeta mobitelom, guranjem kolica za bebe, nošenjem vrećica ili sl.
I na kraju, ali ne manje važno, trebala bi biti bitna i mogućnost reciklaže, zbrinjavanja otpada i briga o održivom razvoju. U zapadnom svijetu suvremeni korisnici sve više vode računa da kupuju proizvode koji se svojom ambalažom i djelovanjem odnose odgovorno prema okolišu.
Za mene je dobra ambalaža ona koja zadovoljava sve navedene karakteristike, a pritom jasno komunicira kupcima bit proizvoda – ono po čemu je baš taj proizvod poseban ili drugačiji.
A za tebe kao kupca?
Izvorka: Kao kupac zapravo promatram iste stvari, jednostavno zato što je to neodvojivo od mog svijeta i razmišljanja. Mogli bi reći da je to profesionalna deformacija :) Tako često zastanem kod nekog izloga ili police kada me privuče dobar dizajn ili dobra ambalaža, iako mi sam proizvod ne treba ili uopće nije namijenjen meni kao korisniku. Posebno kada sam negdje na putovanjima, pa smo okruženi zanimljivim novim stvarima, uz sve ostalo što i druge zanima – priroda, arhitektura, muzeji, običaji, hrana – mene zanima i dizajn i ambalaža proizvoda u toj zemlji. Tako sam npr. iz Švicarske dovukla staklenu ambalažu za planinsku vodu, jedne male kompanije, iz Chicaga pivu retro dizajna 50tih godina…. a sa svog posljednjeg putovanja u Kinu, suprug mi je donio prekrasno upakirane kolačiće i čajeve, koje je naravno odabrao zbog ambalaže. :)
Jel ti se događa da neki predmet kupiš samo radi ambalaže?
Izvorka: Naravno, često me privuče ambalaža, pa kupim neki novi proizvod radi toga. To svi radimo, posebno kod proizvoda široke potrošnje koje smo skloni češće mijenjati ili isprobavati. Ipak, izuzetno je važno da je sam proizvod kvalitetan. Ambalaža vas je privukla jednom, ali drugi puta neće, ako proizvod nije dobar.
Taj segment kvaliteta nam je jako važno kod dogovaranja suradnje s potencijalnim klijentima, pa je i to jedan od kriterija za odabir projekta na kojima se angažiramo. Naš posao je iskomunicirati prednosti proizvoda i privući pažnju korisnika i javnosti, ali iza toga mora stajati kvaliteta samog proizvoda. Kvalitetan proizvod i dobar dizajn – to je onda dobitna kombinacija.
Koja ambalaža ti je najljepša svih vremena? (općenito)
Izvorka: Uh, to je teško pitanje i ne bi mogla istaknuti jednu ambalažu, jer se radi o cijelom nizu različitih dizajna proizvoda iz različitih područja. Svako pak ima neke svoje zakonitosti, pa je kod nekih zanimjiva specifična upotreba neke tehnike ili materijala dok se kod drugih ističe dizajn koji je unaprijedio neku funkcionalnost ili donio novi oblik proizvoda. Zadnje što me je svakako okupiralo je razvoj specifičnih ambalažnih materijala koji produžuju vijek trajanja proizvoda, daju korisniku informaciju o svježini ili vrsti hrane ili su pak od takvih materijali koji se otapaju ili koriste s proizvodom, pa ne generiraju nikakav otpad.
A vaša?
Izvorka: Uvijek te nekako okupira zadnji projekt, pa bi svakako istaknula PLASINA prirodnu kozmetiku iz Like koje je izašla početkom ove godine. Naš najpoznatiji identitet proizvoda i ambalaža je Brachia Maslina – keramičko poklon pakiranje maslinovog ulja s kojima smo osvojili cijeli niz nagrada i zbog kojeg me najveći broj ljudi prepoznaje.
U moj top 5 izbor :) svakako bi još uključila Croatia in a box – gdje smo imali priliku dati svoj pogled na brendiranje Hrvatske, dizajn za Cemex cemente vreće – za koji struka tvrdi da je globalno pomaknuo granice u dizajnu u građevinskom sektoru te Lintar maslinovo ulje – koje je zapravo ulaganje tvrtke Cemex u održivi razvoj, gdje smo eksploatirano područje južnih padina Kozjaka, rekultivirali sadnjom autohtonih vrsta maslina, pokrenuli proizvodnju jedne male uljare i otvorili nova radna mjesta za ljude u lokalnoj zajednici.
Podučavaš i studente jel tako? Što je glavna poruka koju želiš da shvate kako bi bili dobri i uspješni dizajneri?
Izvorka: Da kreativa počinje u analizi. Studenti često krenu od kraja – od estetike ili neke kreativne ideje koja im se čini zanimljiva ili drugačija, umjesto od samog proizvoda. Iz istraživanja samog proizvoda, područja u kojem proizvod djeluje i koja je njegova osnovna priča i bit proizvoda, treba proizaći cijela kreativna strategija i zatim iz toga dizajn identiteta proizvoda i ambalaža. Zaključci koje dizajner donese u toj fazi dizajn proces osnova su svega kasnije. Po meni je to ključ uspješnog projekta.
U svojih 20 godina rada, dobila si jako puno nagrada i svjetskih priznanja… Koliko te nagrade i objave u svjetskim medijima pomažu?
Nagrade i priznanja svakako su potvrda uspješnosti rada i puno nam znače u tom smislu, kao poticaj za dalje i orijentir da idemo u dobrom smjeru. Naravno, pomažu i klijentu, jer mu omogućuju da za proizvod čuje veći krug ljudi. No, kad gledamo u hrvatskim prilikama, mislim da su nekada, prije recimo 10tak i više godina, značile puno više. Medijima je bila zanimljiva svaka dizajn nagrada koja bi bila dodijeljena nekom hrvatskom dizajnu, o tome se pisalo i nakon tih nagrada novi klijenti su nam se više javljali. Danas se situacija dosta promijenila, dizajn nagrada je sve više i izgleda da nisu više toliko medijski zanimljive, a klijenti nam se sad javljaju prvenstveno zbog nekog projekta koji su zamijetili da je uspješan na tržištu. Znači zamijete neki dizajn koji smo radili i prepoznaju nas kao partnera za svoj proizvod ili uslugu. No, mi naravno i dalje volimo dizajn nagrade, objave na dizajn portalima, sudjelovanje u stručnim izložbama i druženje s kolegama iz struke. To nas uvijek veseli :)
Što misliš koji je tvoj najuspješniji projekt na kojem si radila? (može i više njih)
Pa uz ranije nabrojanih top 5, izdvojila bi još neke projekte koji su manje poznati, jer su realizirani za izvoz i za užu tržišnu nišu. Npr. identitet za KOER – uređaje za upravljanje pametnim kućama, robnu marku hrvatske tvrtke Klimaoprema. Radilo se o cjelovitom projektu osmišljavanja brendinga u sklopu kojeg smo npr. dizajnirali i 80tak različitih i specifičnih piktograma, elemente dizajna korisničkog sučelja na uređajima, pakiranje proizvoda, materijale za predstavljanje na poslovnim kongresima, mrežne stranice… kako se proizvod predstavlja na globalnom tržištu i to ciljano arhitektima i investitorima u građevinskoj industriji, a ne krajnjem kupci, za ovakve projekte rijetko možete čuti.
Kao drugi primjer bih istaknula dizajn identiteta linije hrane za pse RUSTICAN, za koji smo osmislili cjelovitu kreativnu komunikaciju, brend, identitet proizvoda i lansiranje na tržište. Brend je izuzetno dobro prihvaćen i već je u prvim mjesecima bilo jasno da će izgraditi vrlo dobru poziciju. Od prvog lansiranja linije šest okusa suhe hrane, u protekle dvije godine linija je proširena s novim proizvodima suhe hrane za male pse te linijom mokre hrane. Danas je RUSTICAN jedan od najznačajnijih brendova u regiji, u super premium kategoriji hrane za pse. Prisutan je naravno i na našem tržištu i najzanimljivije mi kad se ljude iznenade da se radi o hrvatskom brandu, jer kažu da izgleda svjetski, pa misle da se radi o nekom velikom brendu sa zapadnog tržišta.
Živimo u svijetu suvremenih tehnologija u kojima jasna komunikacija i estetika postaje, čini mi se, važnija nego ikada… Vjerojatno je u tome puno odigrala velika populatnost Instagrama… Da li se danas klijenti puno lakše odlučuju za pomoć dizajnera, nego prije 20 godina i da li smo kolektivno gledano postali vizualno pismeniji? Ili?
Mislim da ipak jesmo, barem što se tiče područja u kojem djelujem. Klijenti sve više razumiju koja je uloga dizajna i da bez dobrog dizajna zapravo ne mogu biti uspješni na tržištu. Često nam dolaze i s vrlo jasnim ciljevima koje žele da im se dizajnom ostvare, što je ranije rijetko bio slučaj. Također, imam osjećaj da kao društvo počinjemo polako učiti da postoji razlog zašto je netko profesionalac u svom poslu i zašto je bitno angažirati baš stručne ljude, a ne raditi sami ili s ljudima bez ozbiljnih referenci. To recimo vidim baš u angažiranju vanjskih suradnika na projektu, poput recimo profesionalnih fotografa ili ilustratora, gdje znatno lakše nego prije mogu objasniti klijentu zašto se takvo ulaganje u kvalitetu isplati i zašto želimo baš recimo tog fotografa na projektu.
Pa i kad pogledamo na društvenim mrežama komentare pod neke nove proizvode koji izlaze na tržište, možemo primijetiti koliko će više ljudi nego prije prepoznati da je nešto vrijedno i dobro dizajnirano, odnosno prepoznati da nešto nije dobro i sami komentirati brandu da angažiraju dizajnera.
Kako vidiš sebe za 20 godina?
I dalje u dizajnu :) Željela bi se više posvetiti edukaciji, jer sam posljednjih godina taj dio malo zapostavila. Ali zapravo, moram priznati da uopće ne razmišljam o tako dalekoj budućnosti. U našem poslu se toliko stvari brzo mijenjaju, da je teško predviđati na duže od 5 godina. Zanima me puno toga, od razvoja novih proizvoda i implementacije novih tehnologija u proizvode do rada za neka nova, nama egzotična tržišta… vidjet ćemo, gledam na prilike koje mi se otvaraju i često odlučujem prema nekom unutarnjem osjećaju i instinktima. Iskustvo me je naučilo da je to nekako najbolji put, jer te odvede prema tome da radiš ono što najviše voliš, što te veseli i puni te energijom za dalje.
A svijet koji nas okružuje?
E sad ste me ulovili :) Baš me u posljednje vrijeme okupira kako već danas nismo svjesni kakav je zapravo svijet koji nas okružuje, od razvoja tehnologije i suvremenog društva na jednoj strani do ratova, gladi i siromaštva na drugoj. Kontrasti su sve veći i teško je predvidjeti gdje će nas to sve odvesti i što više ulazite u dubinu i analizirate svijet danas, to situacija sve više izgleda katastrofično. Zato mislim da je važno ponašati se odgovorno u svojoj mikro zajednici u kojoj djelujete, pokušati svojim ponašanjem podržavati i promicati prave vrijednosti, pozitivno razmišljanje i razvoj. Okružiti se ljudima koji imaju pozitivan stav i pokušati svojim djelovanjem utjecati barem na taj vaš mikro prostor. Možda tako za 20 godina ipak uspijemo stvoriti bolji svijet. S druge strane, zapravo sam znatiželjna i sama vidjeti kakav će to svijet biti i sve ono pozitivno i uzbudljivo što će nam razvoj donijeti.