VELUX je proveo istraživanje o navikama ljudi – rezultati su šokantni. 73 posto Hrvata smatra da previše vremena provodi za ekranom – mnogi čak i po 13 sati dnevno. To znači da 34 godine života provedemo zureći u ekran, istovremeno žalosni jer premalo vremena provodimo u prirodi i u dubljim odnosima sa svojim bližnjima
Čestitamo – postali smo head downers generacija. To je generacija koja najviše vremena provodi s glavom pognutom prema dolje tipkajući po ekranima, a istovremeno žudi za prirodom i dubljim ljudskim odnosima. To je generacija koja se dogovori za kavu i druženje, pa onda svatko zuri u svoj mobitel. To je generacija koja zna nabrojati nekoliko izvrsnih aplikacija za vremensku prognozu, ali ne prepoznaje ni jednu vrstu oblaka i ne sjeti se da prije izlaska iz kuće treba pogledati kroz prozor. To je generacija koja zna imena i modele stotina torbi, tenisica, automobila, igrica, a jedva znamo nabrojati ukupno 10 vrsta drveća i ptica… Da, to je ona generacija koja i kada ode na izlet u prirodu, neprestano je s pogledom dolje, gledajući u ekran.
Ok, kako smo sve to zaribali?
Tako što smo neprestano s glavom dolje – buljimo u neki od ekrana. I to gotovo svi redom, bez obzira na godine i podrijetlo.
Naime, VELUX, danska tvrtka koja jako puno sredstava ulaže u istraživanja i projekte za dobrobit zajednice, napravili su u rujnu veliko istraživanje o navikama ljudi. Rezultati te studije u svim zemljama regije prilično su slični i porazni – živimo u proturječnosti između onog što želimo i ono što radimo, neprestano ponavljajući loše navike i obrasce ponašanja.
70 posto ljudi misli da previše vremena provodi uz ekrane – kompjuter, laptop, tablet, telefon, igrice, e-knjige…
S druge strane, 95 posto ispitanika izjavilo je da cijeni prirodu i vjeruje da trebamo brinuti o njoj. Većina ispitanika se slaže da je kontakt s prirodom važan te da im provođenje vremena na otvorenom pomaže u odmoru i blagotvorno djeluje na zdravlje i raspoloženje.
No, isto tako oko 20 posto ljudi u cijelom danu provede jedva sat vremena vani na otvorenom. Rijetko šeću do posla, vrlo rijetko prošeću s prijateljima, jako rijetko odlaze u prirodu, a vrlo rijetko pogledaju gore prema suncu, oblacima, krošnjama, nebu…
Situacija nije puno bolja ni vikendom, kada imaju više vremena. Čak 12 posto Mađara i 6 posto Srba izjavilo je da vikendom ne provode niti sat vremena u prirodi.
Ono što je većini zajedničko je da im nedostaje kontakt s prirodom, a čežnja je jača među ljudima koji žive u velikim urbanim sredinama. Podaci pokazuju da umjesto uživanja u zelenilu i prirodi, mi koristimo sve više ekrana koji nam oduzimaju vrijeme koje bismo trebali provoditi na otvorenom.
Naime, stalno provođenje vremena u zatvorenom prostoru može rezultirati brojnim zdravstvenim teškoćama. Promjene u načinu života toliko su značajne da čak postoji poseban naziv za degeneraciju kralježnice – sindrom spuštene glave.
Ugledni američki neurolog dr. Kenneth Hansraj taj je sindrom nazvao “Text Neck” i rekao da on nastaje zbog našeg lošeg držanja i naginjanja prema ekranima, a može dovesti do dugotrajnog oštećenja i bolova u leđima, vratu, ramenima, donjem dijelu leđa, mišićima.
Uz to, sve je više znanstvenika i pedijatara koji govore o štetnosti prevelike izloženosti ekranima, posebice kod djece.
Postoji mnogo znanstvenih istraživanja koja pokušavaju dokučiti koje će sve biti posljedice gubljenja dodira s prirodom. Richard Louv, autor knjige Posljednje dijete šume, kaže da su glavne manifestacije deficita kontakta s prirodom nedostatak vitamina D, smanjena motivacija te pogoršanje simptoma poremećaja pažnje i hiperaktivnosti (ADHD).
Stalni nedostatak vremena, preopterećenost novim tehnologijama, svakodnevna rutina, problemi, kao i pretjerani pristup informacijama – sve to zahtijeva i iskorištava našu ograničenu pažnju. Kao rezultat, prestajemo vidjeti svijet oko sebe.
Jasno vam je da je važno nešto promijeniti…
– Želimo da zaključci studije utječu na naše dnevne izbore kako bi nama i našoj djeci omogućili da doživimo prirodu u njezinoj punini, jer te odluke utječu na naše buduće zdravlje i dobrobit – zaključuju iz tvrtke VELUX.
Evo linka na rezultate i zapažanja studije “Spušteni pogledi 2021” te nekih od najzanimljivijih podataka…