Danas vam predstavljamo novu D gošću na Dblogu, Montessori mamu, odnosno vlasnicu prvog Montessori studija za roditelje u Hrvatskoj.
Kristina Tanger moja je Puležanka koju znam dugi niz godina, vječno nasmijana, vesela, ambiciozna, kreativna… Kristina je nedavno pokrenula nešto što vjerujem da će se svidjeti mnogima od vas. Pokrenula je prvi Montessori studio za roditelje u Hrvatskoj i kreće s online edukacijama. Kristina će nam sa svojim savjetima gostovati i na Dblogu i pričati o kvalitetnim igračkama, igrama, uređenju dječjih soba, o bojama i materijalima koji potiču kreativnost, logiku, inteligenciju… Bit će vrlo zanimljivo. A sada sam zamolila Kristinu da se predstavi, ispriča par crtica o sebi i osnovnim načelima Montessori odgoja pri uređenju dječjih soba.
PIŠE: KRISTINA TANGER
Da me je netko prije X godina pitao što znači pripremiti prostor za dolazak djeteta, pomislila bih na fotografije na zidu, skladnu paletu boja i fotogeničnu kolijevku. Danas znam da je pripremljen prostor tj. okolina jedan od najučinkovitijih načina kako podržati i potaknuti prirodan razvoj djeteta, kao i da riječ “pripremljen” u toj rečenici ima potpuno drugačije značenje.
Prilikom prilagodbe prostora djetetu važno je uzeti u obzir pet kriterija koje bih danas voljela podijeliti s vama, no krenimo redom.
Moje ime je Kristina Tanger (40) i, mama sam 3 djece, poduzetnica, zagovornica cjeloživotnog obrazovanja i Montessori entuzijast, a od siječnja i vlasnica prvog Montessori studija za roditelje u Hrvatskoj.
Po struci sam diplomirani politolog s masterom u europskim integracijama i regionalizmu, 9 godina živjela sam ‘vani’ (studiji i posao) Italija, Njemačka i Belgija. Moj put bio je zacrtan u javnoj upravi i europskim institucijama, no iako je sve zvučalo tako savršeno, ja sam u sebi osjećala stihove pjesme U2-a ”I still haven’t found what I am looking for”.
U međuvremenu postala sam mama prvi put, drugi put i treći put, a u tom vrtlogu majčinstva (tek s drugim djetetom) dogodio se neki klik u glavi i u srcu. Ne mogu točno raspoznati taj trenutak, ali mogu reći da je to zvučalo kao: ”ne želim provesti ove 3 godine porodiljnog bez reda i plana, želim preuzeti odgovornost za odgoj i obrazovanje naše djece”.
Tom kliku prethodila je godina dana čitanja brojnih knjiga o roditeljstvu i proučavanja raznih odgojnih pedagogija (Waldorf, Reggio, Montessori). Kada sam krenula s čitanjem i analiziranjem Montessori pedagogije, ostale su discipline jednostavno pale u drugi plan. Tada je moj interes porastao i krenula sam implementirati neke Montessori principe u našem domu. Sve je bilo onako ležerno u stilu, daj da malo isprobamo o čemu oni to pišu…? Bez velikih očekivanja, bez pretenzije i u potpunom neznanju da ću u narednih godinu dana sa svim srcem zavoljeti tu revolucionarnu odgojnu metodu i njenu pokretačicu Mariju Montessori. Usudila bih se reći da je Montessori pronašao mene, a ne obrnuto. I napokon u kasnim 30-ima osjetila sam da sam pronašla svoju svrhu i svoju strast, koju sam tek nedavno pretvorila u posao koji me ispunjava i kojega živim.
Na nagovor prijateljice koja je znala i vidjela što radim sa svojom djecom kod kuće, otvorila sam Instagram profil @montessorimama.hr. Naime, dobrih 5+ godina nisam stigla koristiti svoj osobni Facebook račun i sama pomisao otvaranja nove platforme o kojoj ne znam apsolutno ništa bila mi je odbojna. Zapravo, istina je da nisam shvaćala kako Instagram funkcionira i zašto bi mene netko pratio i gledao aktivnosti koje pripremam sa svojom djecom.
Danas, nakon skoro 2 godine i 9k kreativnih i znatiželjnih roditelja (90% mama) s kojima se svakodnevno povezujem, mogu reći da mi niti u jednom trenutku nije žao te odluke. Dapače, kada imaš iza sebe zajednicu koja te bodri i voli, sve je puno lakše, pa i odluka ne vratiti se na staro i sigurno radno mjesto, nego slijediti svoje snove i otvoriti nešto skroz novo, kao Montessori studio za roditelje.
S krovnom Montessori institucijom AMI (osnovanom od same Marije Montessori) podružnica London, završila sam seriju edukacija za uzrast 0-3 godine i ciklus edukacija pod nazivom ”Montessori za starije osobe i osobe sa Alzheimerom”.
Trenutno sam i studentica na dvogodišnjem (radi covid situacije postao je trogodišnji) studiju za Montessori pedagoga za uzrast od 3 do 12 godina. Vratiti se školovanju nakon 8 godina pauze i 3 djece nije bilo lako, ali moram reći da nakon 20+ godina formalnog obrazovanja, nikada mi nije bilo ljepše učiti nego danas. Danas imam drugu motivaciju i znam zašto učim, to što učim i zašto radim, to što radim. Osjećaj je neopisiv.
Kako čvrsto vjerujem da se sjeme sadi kod kuće, odlučila sam se kroz svoj rad posvetiti roditeljima poput mene, koji su prvi učitelj svakog djeteta, a gotovo da nemaju nikakvu potporu u tome što rade – cilj mi je osnažiti (nove) roditelje u novoj ulozi ”odgajatelja” i biti im oslonac za rad s djetetom kod kuće.
Najbrži razvoj mozga događa se u periodu od rođenja do 3. godine, odnosno do 6. kada je gotovo 90% mozga formirano, no o ranom razvoju se jako malo priča i nedovoljan broj roditelja sazna na vrijeme koliko su ”prve tri” + ”druge tri” ključne za cjelokupni razvoj. Ovaj iznimno važan formativan period prolazi ispod radara, a vjerujem kada se roditelje na jednostavan i jasan način upozna s prednostima ranog razvoja, oni ne mogu ostati ravnodušni pred znanstvenim činjenicama. Vrlo često u radu s roditeljima, dođemo do ”aha-momenta”, što mene neizmjerno veseli, kada roditelj osvijesti svoju ulogu i odgovornost.
Uz ljubav i povezanost koju svakodnevno nudimo našem djetetu jedan od najučinkovitijih načina za podržati i potaknuti prirodan razvoj je promišljena priprema okoline. U Montessori terminologiji, takav prostor nazivamo pripremljena okolina.
Mala djeca tek uče, učiti i mi u našem domu najviše utječemo, pomažući im da razvijaju zdrave navike učenja kao što su koncentracija, fokus, samokontrola, ustrajnost, kreativnosti… – spomenute navike postaju temelj za niz vještina koje istraživači definiraju kao izvršne funkcije. Dokazano je da Montessori pripremljena okolina pomaže djeci kod uspostavljanja navedenih vještina, a dobra je vijest da se izvršne funkcije mogu i poboljšavati.
Moja je želja pokazati roditeljima/starateljima da priprema poticajne okoline ne mora biti složena i nedostižna, dapače, može biti jednostavna, ako pristupimo temeljito od početka. Neki od ključnih karakteristika pripremljene okoline su:
- dostupnost (niske police)
- ljepota (biljke, slike, boje – dakle okolina bogata iskustvima)
- sigurnost (ono što je djetetu dostupno, sigurno je za dijete)
- primjeren broj igračaka (jer više igračaka ne znači više igre)
- materijali (preferiraju se prirodni materijali, umjesto hladne i lagane plastike).
Kako bih lakše i bolje objasnila neke od spomenutih pojmova, pripremila sam besplatan video-program ‘IGRAČKE: od previše do optimalno, bez suza i bez stresa’ o prednostima pripremljene okoline te o važnosti reda i strukture u periodu od rođenja do 6. godine.
Ovaj program može biti dobar početak, nečeg većeg i dugotrajnog. Video- program namijenjen je svim roditeljima koji žele:
- saznati zašto manje igračaka poboljšava fokus
- naučiti kako uvesti i zadržati red u samo nekoliko koraka
- organizirati igračke na smislen način
- otkriti koja su to tri kriterija koja bi svaka buduća igračka trebala zadovoljiti prije kupnje?
Prijave na program dostupne su na linku do najkasnije 24.02. u 12. Svima koji se prijave, serija videa stići će na mail u periodu od 24.02.-26.02.2021. Veselim se vašim prijavama.