Hrvatski umjetnici za Praško kvadrijenale, najvažniju svjetsku manifestaciju posvećenu scenografiji, uvijek pripreme neki spektakl. Ovaj put nam je srce puno ponosa i čestitki.
Za neke ljude znaš da će u životu napraviti nešto veliko. Za Matiju Ferlina, poznatog koreografa, plesača, umjetnika, svi smo to odavno znali. Takav se rodiš. Takva su ti braća, obitelj, prijatelji… Takav je Matija.
I zato sam presretna što su najtalentiranija braća s kojima smo odrastali Matija i Mauricio Ferlin, ovogodišnji predstavnici Hrvatske na 15. Praškom kvadrijenalu!
Prije no što vam pokažem fotografije s Praškog kvadrijenala, najveće i najvažnije svjetske manifestacije posvećene scenografiji i scenskom prostoru, evo par podataka iz predgovora izložbe…
U svom magnum opusu, predstavi Sad Sam Matthäus, dva brata zapletena u umjetnosti, Matija i Mauricio Ferlin jukstaponirali su svoju osobnu i obiteljsku povijest s Kristovom mukom, koristeći Muku po Mateju [Matthäus-Passion] Johanna Sebastiana Bacha kao referentnu osnovu. Hrvatska izložba na Praškom kvadrijenalu 2023. ovu složenu izvedbu transponira u instalaciju, mrtvu prirodu.
Matija i Mauricio Ferlin – prvi međunarodno istaknuti suvremeni plesač i koreograf, drugi dizajner širokog spektra – nerazdvojno surađuju već gotovo dva desetljeća. Dijeleći zajedničku viziju, a istovremeno tumačeći jedan drugoga, svaki novi projekt u njihovoj suradnji korak je naprijed.
Premijerno izvedena 2021., solo predstava Sad Sam Matthäus sažima elemente dramskog i postdramskog kazališta, kao i suvremene plesne i izvedbene umjetnosti, spajajući, preklapajući i suprotstavljajući Bachovu Matthäus-Passion, BWV 244 s umjetnikovom vlastitom i obiteljskom povijesti i mitologijom proizašlom iz surovog geopolitičkog konteksta i bukoličkog, ali izazovnog prirodnog okruženja.
Temeljna premisa prostornog koncepta hrvatske izložbe na Praškom kvadrijenalu 2023. osmišljena je na antagoniziranju, ali i prožimanju unutarnjeg i vanjskog, društvenog i individualnog, intimnog i javnog, polikromatskog i monokromatskog, scenskog i proceduralnog.
Stoga ova prostorna dispozicija predstavlja ogoljelu scenografsku praksu dok, naizgled paradoksalno, zadržava višeslojnost izvorne izvedbe. Detaljno razrađeni artefakti, pronađeni i prirodni objekti postavljaju se u izložbeni kontekst u svom izvornom obliku, pri čemu dosežu sljedeću strukturnu razinu odnosa unutar svojih povijesnih, društvenih i kulturnih nasljeđa.
Taj prijenos konteksta, iz izvedbe u izložbu, ne oduzima im vitalnost i autentičnost ili „rijetkost“ koji imaju na pozornici, upravo zato što se njihova funkcija ne iscrpljuje izvedbom. Naprotiv, izvedba pridonosi njihovoj kvaliteti i specifičnoj težini. Jednom tako oslobođeni, ovi objekti ne bježe iz svog izvornog konteksta – oni ga zapravo ponovno sastavljaju, rekonstruirajući životnost izvedbe i njezinih autora. Naslov But I Am Alive stoga nije samo deklaracija. To je, na svoj način – poziv.
Matija i Mauro – bravo. Čestitamo od srca.
Uz hrvatsku izložbu Matija Ferlin & Mauricio Ferlin: But I Am Alive otisnut je i katalog čiju digitalnu verziju možete besplatno preuzeti ovdje.
—
organizacija izložbe: Hrvatsko dizajnersko društvo i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske
produkcija izložbe: Hrvatsko dizajnersko društvo
povjerenik: Ivan Marušić Klif
kustosi: Ivan Marušić Klif i Igor Ružić
izvršni producenti: Marko Golub & Maša Milovac
dizajn izložbe: Mauricio Ferlin
rekvizita: Mauricio Ferlin, Matija Ferlin, Desanka Janković
montaža videa i multimedija: Ivan Marušić Klif
dizajn vizualnih komunikacija i dizajn kataloga: Tina Ivezić
urednici kataloga: Marko Golub + Matija & Mauricio Ferlin
tehničko osoblje: Branislav Štivić
stolarski radovi: Orih, Romano Berković
administracija i logistika: Mirjana Jakušić