Upoznajte mladu talentiranu dizajnericu Martinu Banožić i njezin svijet dizajnerskih tkanina, tapeta, zavjesa i tekstila
Martina Banožić mlada je dizajnerica tekstila koja je nakon brojnih suradnji sa svjetskim i europskim brendovima pokrenula svoj brend za tekstile i tapete Martina Banožić Textiles. Popričali smo o tekstilima, tapetama, trendovima… i dobili par zgodnih savjeta za kombiniranje uzoraka u interijerima.
B: Martina, iza sebe imaš brojne suradnje i vlastiti brend tapeta i tekstila, a imaš tek 35 godina. Koja je tvoja priča? Kako si pokrenula svoj brend i počela dizajnirati tapete i tekstile?
M: Tijekom cijelog studiranja bilo koji oblik poduzetništva mi je bio prvi izbor jer sam bila svjesna situacije u našoj zemlji i zastupljenosti kreativnih radnih mjesta na tržištu koja su često financijski podcijenjena. Nakon kratkog rada u domaćim firmama i freelancanja za razne brendove u Europi i šire, odlučila sam se na taj korak. Za to me najbolje pripremilo surađivanje s klijentima diljem svijeta za koje sam imala priliku stvarati dezene za odjeću, interijere i tapete. To je također jedan oblik poduzetništva. Nisam imala fiksnu plaću, sve je ovisilo o meni i mojoj volji te želji za uspjehom i upornosti, samo što nisam prodavala proizvod kao sada, već uslugu. Znala sam da je to prijelazno rješenje jer sam željela imati svoj brend još od studentskih dana. Tako da se sve spontano odvijalo i kada sam psihički bila spremna na taj korak, krenula sam u realizaciju brenda 2021. No, oduvijek sam znala da želim imati veze interijerima. Tkanine i tapete odlično podnose stil koji preferiram za razliku od odjeće. Efektnije je, a motivi najbolje dolaze do izražaja na velikim površinama kao što su zidovi ili zavjese.
B: Počela si s tekstilima, jel’ tako? Koliko za sada imaš uzoraka tekstila i tapeta?
M: Tako je. Prvo sam predstavila kolekciju uzoraka od 10 dezena printanih na lanu i mješavini lana i pamuka. Smanjila sam s vremenom na 3 dezena, jer se kolekcije sporije mijenjaju kod tkanina i obično se nudi manji broj dezena sa nekoliko kolor varijanti. Uskoro mislim proširit kolekciju tkanina. Također, postoji mogućnost i printa dezena s tapeta na tkanine. Na taj se način mogu uskladiti zidovi s nekim dekorima u prostoriji. Trenutno je oko 30 tapeta u ponudi na web stranici, a u izradi je uvijek nekoliko komada koji čekaju onaj ‘aha’ trenutak.
B: Što ti je draže dizajnirati – tekstile ili tapete?
M: Oboje. Ali kod dizajna tkanina obično se radi o manjem formatu i to će biti uzorak koji se ponavlja, tako da razmišljam u smjeru teksture, i kako će izgledati na malim površinama i velikim površinama. Dakle, razmišljam o zavjesama, jastučnicama, tabureima, uzglavlju kreveta… Dok kod izrade tapeta se radi o velikom muralu, što znači da nema ograničenja. Može se ići u smjeru murala, kao da stvaram sliku ili u ponavljanje motiva.
B: Iz iskustva, kakve uzorke, boje i materijale Hrvati najviše vole? Što ti najbolje prolazi pod brendom Martina Banožić Textiles?
M: U Hrvatskoj najbolje prolaze tapete i apstraktni motivi, a ujedno po tome je brend i prepoznatljiv. Neki od favorita su: Storm, Stone, Kintsugi, Mari… Tkanine bolje idu vani. Naime, vani je već dugo trend da se prilikom uređenja doma tapeciraju stariji komadi namještaja u neku posebnu dizajnersku tkaninu, a da se onda uz nju izrade i dekorativne jastučnice ili zavjese.
B: Negdje sam pročitala da surađuješ za tvrtku Mitwill koja radi tekstile za mnoge svjetske brendove. Gdje si sve naišla na svoje uzorke?
Radila sam za Mitwill do kraja 2021. U to vrijeme sam se posvetila pokretanju brenda tako da je suradnja ostala u drugom planu. Uzorci za modne tkanine mogu biti raznih stilova i tehnika. Ovisno o tržištu mogu biti namijenjene ženama, muškarcima, djeci i interijerima… U Mitwillu su uglavnom zahtijevali hand painted pristup, dezeni su prvo naslikani na papiru u raznim tehnikama, poput akvarela, gvaša, tempera, tuša… i zatim se kompozicija, ponavljane motiva i obrada za tisak radi u grafičkim programima. Svoje dezene sam znala vidjeti na raznim brendovima, od koji većina nije prisutna u Hrvatskoj. Najčešće su to bili francuski, britanski i nizozemski brendovi. To bi saznala ako bi mi netko iz tvrtke poslao link na proizvod jer oni znaju što se prodaje, kome i kada bi kolekcija trebala biti online. Bilo mi je zanimljivo vidjeti kako su neki brendovi moje printeve zamislili na svom proizvodu. Uglavnom su završili na klasičnim komadima ženske odjeće – na coctail haljinama, muškim košuljama, majicama i posteljini. Zadnje što sam napravile na tom polju bilo je ljetos za hrvatski brend AD Twenty. Kupili su jednu ilustraciju koju sam crtala po narudžbi i bit će na proljeće u trgovinama u ženskoj kolekciji.
B: Koja je razlika u dizajnu tekstila za modnu ili interijersku industriju? O čemu sve moraš razmišljati kada smišljaš neki uzorak?
M: Draže mi je raditi za interijere, zato sam i pokrenula brend. To mi puno više odgovara stilski jer je puno slobodnije, pogotovo ako se radi o tapetama gdje ne postoji okvir. Interijeri vole jednostavnost, apstrakciju i efektnost koja meni leži i nažalost ju ne mogu toliko ukomponirati u izradu tkanina za odjeću. Kod apstraktnih motiva mora se pripaziti kako će izgledati na krojnoj slici, tj na finalnom komadu odjeće. Zato se u modnoj industriji puno više preferiraju cvjetni motivi, to je standardni modni motiv za ženske kolekcije. Uzorci su fluidni i ne izgledaju teško na finalnom komadu odjeće, pa zato takvi uzorci najbolje prolaze u modnoj industriji. Apstraktni motivi dominiraju nad krojem, pa je to razlog zašto apstraktne motive ne viđamo često na odjeći.
B: Nedavno sam gledala video kako Marimekko dizajnira svoje uzorke. Kako ti radiš svoje? Ručno ili digitalno?
M: Oboje. Čak i kada nastanu ručno, nacrtane ili oslikane na papiru moraju imati digitalnu obradu. Većina motiva na tapetama je nastala ručno, pogotovo apstraktni i neki cvjetni motivi koju su nastali tehnikom tuša/akvarela. To je proces koji dugo traje, jer nema undo kao kad se radi u programu. Potroši se boje i papira dok ne dođem do nečega što bi mogla iskoristiti. Zatim se sve to treba osušiti, skenirati i kvalitetno obraditi i tek onda počinje dizajniranje. Crni tuš mi je najdraži kod izrade apstraktnih motiva. Ali imam i dezena koju su u potpunosti digitalni, jer je i to tehnika koja ima svoje prednosti.
B: Koji ti je omiljeni uzorak? Motiv? Vrsta tekstila?
M: Od mojih dezena najdraži mi je Ila na tkanini i Kintsugi koji je na tapetama. Veseli me jako da je to favorit i klijentima i dizajnerima. Od tkanina je svakako najkvalitetniji lan i neizbježan je u izradi dekora u interijerima jer daje toplinu svakom prostoru.
B: Dizajner?
M: Od dizajnera jako cijenim rad Mae Engelgeer, Serena Confalonieri, brend Calico, CC Tapis, francuske firme poput Elitis, Nobilis…
B: Možda griješim, no moje mišljenje je da se Hrvati nažalost malo boje uzoraka i boja. Kako biti hrabriji po tom pitanju? Imaš li neki savjet kako lakše kombinirati boje i uzorke?
M: Vani se često kombinira uzorak tapete s tkaninom od koje se recimo naprave ukrasne jastučnice u boravku. Pretjeranu kićenost i doslovnost izbjegnemo tako da se promjeni boja te povećaju ili umanje motivi. Na prvi dojam, odmah se ne primijeti da se radi o istom dezenu, a postiže se sklad, urednost, promišljenost prostora.
B: Koji uzorak i boje bi ti najradije vidjela u svojoj kući iz snova?
Moj dom bi uredila Kelly Wearstel, znam skromna sam. :)
Uživajte u tapetama…