Kako jedna obična polica u domu može postati zabavan pano u kojem vaše dijete uči o godišnjim dobima, prirodi, emocijama… Za Dblog nas savjetuje vlasnica prvog Montessori studija za roditelje Kristina Tanger
PIŠE: KRISTINA TANGER
Kako je moguće da malo dijete s lakoćom nauči drugi jezik, a nama odraslima potrebne su godine učenja i vježbanja? Koja je to supermoć koju posjeduju mlađa djeca (0 – 6 godina) koja im omogućuje da bez napora uče i napreduju?
Dječji mozak od rođenja do 6. godine funkcionira drugačije od našeg; u tom periodu dijete uči upijajući dojmove iz svoje okoline. Kako mi roditelji možemo optimalno podržati taj prirodni proces učenja kroz igru i tematske aktivnosti, pročitaj u nastavku.
Maria Montessori otkrila je da djeca imaju sposobnost učenja iz svoje okoline na način na koji odrasli ne mogu. Djeca mogu doslovno upijati informacije iz svoje okoline – u periodu od rođenja do šeste godine. Tu sposobnost nazvala je upijajućim umom.
Maria Montessori vjerovala je da je dijete kao spužva, ono upija sve (i dobro i loše):
Od rođenja do 3. godine dijete upija nesvjesno, to je period senzornog istraživanja svijeta oko sebe; period u kojemu dijete gradi sebe i oblikuje svoju osobnost.
Od 3. godine nadalje dijete počinje uređivati svoj um i svjesno izražavati svoju volju. Posebice tijekom ove faze (od 3 do 6 godina) okolina u kojoj dijete boravi trebala bi biti uredna, poticajna i sigurna kako bi ono moglo nesmetano „raditi“ i stvarati vlastita iskustva.
Maria Montessori dječju je igru nazvala poslom. Dijete kroz igru radi, kroz (smislenu) igru uči i izgrađuje sebe.
U razdoblju između 3 i 6 godina dijete bira aktivnost kojom će se baviti te sortira informacije koje je prethodno usvojilo i njih nadograđuje. Tijekom ovog perioda, idealno bi bilo djetetu ponuditi kroz igru jasan i smislen didaktički materijal koji će dodatno potaknuti djetetovu želju za učenjem.
U radu sa svojom djecom već treću godinu primjenjujem tematski pristup ranom učenju. On je povezan s iskustvima iz stvarnog života što pomaže djetetu da bolje povezuje usvojene pojmove.
Što to konkretno znači?
Uzmimo kao primjer rujan. Znamo da u rujnu započinje berba jesenskih sorti jabuka, odaberemo stoga jabuku kao temu našeg mjeseca. Sada kada znamo što je aktualno za taj period i kada smo odlučili temu, što možemo učiniti? Možemo:
- posuditi u knjižnici nekoliko slikovnica koje obrađuju istu temu
- prilikom sljedećeg obilaska tržnice zajedno s djetetom imenovati vrste jabuka
- kod kuće isprobati 2 ili 3 različite sorte jabuka i usporediti okuse (kisela/slatka,brašnasta/sočna)
- za vikend organizirati izlet na obližnju farmu jabuka
- zajedno pripremiti pitu od jabuka
- prilikom rezanja jabuke promatrati njen izgled i imenovati dijelove
- pripremiti sok od jabuke i nadovezati se u razgovoru koji još proizvodi od jabuke postoje
- pripremiti i neku stvaralačku aktivnost s istim motivom itd.
Jabuka je konkretna. Dijete si može predočiti jabuku i sve aktivnosti koje smo spomenuli. Djetetu dajemo mogućnost povezivanja pojmova i stvaranja vlastitih iskustava. Dobivena iskustva bit će nadograđena na prethodna i djetetov svijet dobiva na značenju.
Zašto primjenjivati tematski pristup kod kuće?
Neke znanstveno potvrđene prednosti tematskog pristupa ranom učenju:
- bolje zadržavanje informacija čak i do 45% više
- povezivanje naučenoga sa stvarnim situacijama, što doprinosi širini
- zabavan pristup koji potiče intrinzičnu motivaciju i želju za učenjem
- fleksibilan i prilagodljiv različitim uzrastima (3 – 6) – ovisno o uzrastu djeteta ista se aktivnost može olakšati ili otežati.
Kako i kada započeti rad sa svojim djetetom?
Uz proučavanje i učenje Montessori pedagogije u posljednjih 5 godina, tematski pristup ranom učenju pokazao se komplementarnim za pripremu smislenih aktivnosti kod kuće.
Početkom prošle godine pokrenula sam projekt za roditelje pod nazivom #kreativniizazovi, koji sačinjava mjesečni newsletter u kojem dijelim temu mjeseca i nekoliko besplatnih didaktičkih predložaka za učenje kroz igru. Uz to, na svom Instagram profilu cijeloga mjeseca pišem o raznim tematskim aktivnostima iz različitih sfera (jezik, matematika, botanika, zoologija, stvaralaštvo…) i dijelim ideje kako pripremiti poticajnu okolinu u svom domu.
(SLIKE: Neki od primjera tematskih polica i aktivnosti: ZIMA, LJUBAV, PROLJEĆE)
U ovom formativnom periodu (0 – 6 godina) naša uloga kao roditelja je dvostruka:
- trebamo naučiti ne požurivati dijete, trebamo biti sposobni čekati i poštovati djetetov prirodni ritam i razvoj
- imamo odgovornost stvoriti djetetu prikladnu okolinu, pružiti mu priliku za smislen rad i uključiti ga u ono što radimo.
Pozivam te da se priključiš našoj maloj #kreativniizazovi zajednici gdje roditeljstvo začinjavamo dozom kreative i igrom – prijavom na besplatni newsletteri doznaš svakog 1.u mjesecu koja je nova tema za učenje kroz igru!
Link za prijavu na newsletter. Više o tematskom pristupu i programu PLUS (link). Instagram