Mladi nizozemski inžinjer Boyan Slat i njegov tim rade nešto zaista veliko. Jeste li čuli za njihov Interceptor? Odvojite si 5 minuta, isplati se pogledati ovaj njihov izum
PIŠE: PETRA ŠVARC
Nedavno me prilično uznemirila vijest koju je objavio jedan naš news portal, a koja je, alarmantnim tonom, govorila o ozbiljnim i opasnim promjenama u dubinama Jadrana. Počela je, kažu, odumirati morska spužva, a za njom i periska pa onda i školjka kunjka.
Za sada je ovaj pomor primijećen na srednjem Jadranu, oko Zadra i Pašmana, ali o njemu javljaju i spužvari s Brača i Hvara. Ako se nastavi, kažu stručnjaci, mogla bi ova nemila pojava stići i do Istre, gdje su morske livade još uvijek prepune periski i ostalih morskih organizama.
I oko jednoga složni su svi – za ovu smo pojavu krivi mi, ljudi i potrebno je hitno nešto mijenjati. Možda bi prvi korak mogao biti temeljito čišćenje podmorja. A tu bi od velike pomoći, sigurni smo, bio Boyan Slat – mladi nizozemski inženjer koji vodi organizaciju The Ocean Cleanup.
Naime, nedavno su iz Tihog oceana izvukli dva brodska kontejnera prepuna smeća.
Boyan je svoje brodove za čišćenje oceana razmjestio na putu glavnih oceanskih struja te je tako omogućio velikim količinama plastičnog otpada da se same pomiču prema njima, prije nego ih usišu i prebace na obalu, u reciklažu. Ono što je sjajno jest da njegovi uređaji mogu uhvatiti čak i mikroplastiku – čestite veličine jednog milimetra koje znaju dolutati i do ribljih usta, a onda i do naših tanjura.
Ali, Boyan Slat se paralelno bavi još jednim, vrlo sličnim problemom, jednako kritičnim kada pričamo o zagađenju plastikom. Muče ga, naime i zagađene rijeke. Nakon što je istraživanje koje je provela njegova organizacija pokazalo da je 1.000 svjetskih rijeka odgovorno za 80% smeća koje na koncu završi u oceanu, počeo se njima intenzivno baviti. I zaključio je kako je, skupljanjem plastike duž riječnih tokova, moguće izbjeći znatno teži zadatak – čišćenje oceana od ove suvremene pošasti.
I tu u igru ulazi Boyanova najnovija kreacija, Interceptor – izuzetno učinkovito plovilo na solarni pogon koje grabi i usisava riječno smeće. Iz Interceptora u rijeku najprije izlazi vodopropusna barijera. Zatim na ugrađenu pomičnu traku grabi plastiku iz vode i odlaže je na manji transporter koji se kreće dužinom broda i smeće odlaže u jedan od šest kontejnera koje na daljinu nadzire obalni dio posade. Kada se napune, kontejneri se odvajaju od Interceptora i odvoze na obalu kako bi se prikupljeni otpad mogao reciklirati.
Interceptor može iz rijeka izvući do 100 tisuća kilograma otpada dnevno, a ako se uvede praksa da ih se više paralelno postavlja duž riječnih tokova, za očekivati je da će minimalna količina riječnog otpada dospjeti u ocean.
Boyan Slat ima cilj – do 2025. godine postaviti Interceptore u 1.000 najzagađenijih rijeka na svijetu i tako drastično smanjiti njihovu zagađenost.
Budući da je konstrukcija ovoga broda-čistača jednostavna, prilagodljiva i povoljna, dostupan je i siromašnijim zemljama gdje je zagađenje najprisutnije.
Trenutno nekoliko Interceptora radi na rijeci Klang u Kuala Lumpuru, jednoj od 50 najzagađenijih rijeka svijeta te na rijekama u Jakarti.
Iako vjerujemo da hrvatske rijeke ne spadaju u skupinu od 1.000 najzagađenijih u svijetu, rado bismo Boyana pozvali da sa svojom ekipom pročešlja i temeljito očisti naš Jadran i vrati ga u stanje iz nekih boljih, čišćih i biološki raznolikijih vremena.