Zanat. Tradicija i suvremenost. Priča o ovom divnom brendu

Oni su tvrtka iz Bosne i Hercegovine koja je oduševila svijet dizajna i unaprijedila svoju tradiciju drvorezbarenja staru sto godina. Evo kako to izgleda kada se spoje bosanska tradicija i skandinavski dizajneri, Upoznajte Zanat

Ovo je jedna divna priča koju s ponosom objavljujem. Priča o obitelji Nikšić koja je od obiteljskog naslijeđa i tradicijske obrade drva, razvila proizvod koji se prodaje diljem svijeta i koji oduševljava dizajnere, arhitekte i ljubitelje interijera u Milanu, Parizu, Koelnu, Stockholmu, New Yorku…  doslovno svugdje gdje se pojave.

ZANAT

Uživajte u ovom razgovoru uoči njihovog premijernog dolaska u Zagreb na Design District o čemu ću vam sutra ispričati detalje…

ZANAT

– Vaša tvrtka praktički postoji sto godina, a unazad par godina počeli ste osvajati svjetska tržišta, bitno zaokrenuvši pristup prema dizajnu. Koje sve trenutke smatrate presudnim za povijest tvrtke?
Postoji nekoliko povijesnih trenutaka koji su odredili sudbinu naše firme: prvi takav trenutak je bio odluka austrougarskih vlasti u BiH da ulažu u obrazovanje drvorezbara iz konjičkog sela Bijela da olakšaju suradnju između tada već poznatih tvornica namještaja u Sarajevu, kao što su Butazzoni Venturini, s konjičkim drvorezbarima. To je bila osnova za revoluciju drvorezbarskog zanata u BiH koja se manifestirala otvaranjem 30-ak radionica u Konjicu za proizvodnju namještaja i dekorativnih predmeta u drvetu. Jedna od prvih radionica otvorena je 1919. od strane porodice Nikšić, što je naravno bio povijesni trenutak, a naša porodica je jedna od dvije koja zanat prakticira do danas. Drugi povjesni trenutak desio se kad su braća Mukerem i Besim Nikšić odlučili ponovno otvoriti drvorezbarsku radionicu 1956. godine, nakon što je zaustavljen već uspješan brend i posao koji je razvio njihov otac Adem, prvo kao posljedica rata (1942.), a poslije uslijed nacionalizacije privatnog vlasništva.

ZANAT

– …a koje za budućnost?
Prekretnica za budućnost firme bila je odluka Besimovih sinova Orhana i Adema da krenu s proizvodnjom modernog dizajnerskog namještaja koji se izdvaja po ručno rezbarenim detaljima. Definiranje jasne strategije brendiranja, čiji je dio i odluka o suradnji s uglednim skandinavskim dizajnerima iz 2014. godine je takodjer bio značajna prekretnica.

ZANAT

– Kako je došlo do suradnje s Monicom Forster?
Dio brend strategije je proizvodnja modernog namještaja koji će estetski biti blizak minimalističkom skandinavskom dizajnu. Skandinavci su također zaljubljenici u drvo i ručni rad i to nas je motiviralo da surađujemo s njima. Postojala su još dva bitna motiva: prvi se tiče činjenice da je rani skandinavski dizajn bio izrazito demokratski (cilj je bio lijep dizajn učiniti dostupnim širokim masama kroz industrijsku proizvodnju), a mi ovo sto radimo vidimo kao primjer demokratskog dizajna za 21. stoljeće jer danas više nije pitanje kako nešto što je lijepo učiniti pristupačnim kroz masovnu proizvodnju (masovna proizvodnja podrazumjeva automatizaciju i hiperprodukciju), nego kako stvoriti kvalitetna radna mjesta za mase ljudi koji ostaju nezaposleni kao posljedica automatizacije te kako zaštititi vrijedno kulturno-povijesno nasljeđe u vrijeme ograničenih budžeta i ograničene svijesti u smislu značaja kulturno-povijesnog naslijeđa.

ZANAT

Kroz suradnju sa skandinavskim dizajnerima, čiji dizajn je prilično minimalističan, vjerovali smo da možemo razbiti jedno učahureno viđenje modernog dizajna (fokus na formu i odsustvo svake vrste dekoracije) i pokazati da je apsolutno moguć spoj minimalističkog dizajna i dekoracije u vidu ručno rezbarenih detalja. Kontaktirali smo par skandinavskih dizajnera čija nam se estetika dopadala, a Monica Forster je bila jedna od njih. Njoj se svidjela vizija koju smo imali a nama su se izuzetno dopali prijedlozi koje je ona imala za daljnji razvoj firme. Ona je kontaktirala te u projekt uključila i druge dizajnere s kojim surađujemo. Suradnja se uspješno nastavlja a Monica je angažirana i kao kreativni direktor Zanata.

ZANAT

– Kakve su bile njezine prve reakcije?
Kao što sam naveo, dopala joj se vizija, bila je impresionirana proizvodnim znanjem koje posjedujemo, ali joj je istovremeno bilo jasno da slijedi dug i trnovit put kako bi se jedna zanatska radnja pretvorila u međunarodni dizajnerski brend. Što je najvažnije, vjerovala je u nas.

ZANAT

– Kako se njezin skandinavski način razmišljanja uklapa u naš mentalitet?
Monica Forster je izuzetan profesionalac. Mi sebe isto smatramo profesionalcima i slično razmišljamo o onom što je bitno za firmu.

ZANAT

– Koliko vam je pomogla nominacija za UNESCO-vu nematerijalnu baštinu?
Nešto je vjerojatno pomogla, ali smo mi isto tako pomogli oko pokretanja aplikacije, izrade nominacijskog fajla, a razvili smo i koncept muzeja koji će biti posvećen tradiciji drvorezbarstva u Konjicu. Muzej će biti smješten u našim starim proizvodnim prostorijama i trenutno radimo na uređenju prostora i izradi muzejske postave od vrijedne kolekcije artefakata koju smo prikupili.

ZANAT

– Izlagali ste u Milanu, Koelnu, Parizu… Koji su vam planovi za iduću godinu?
Koeln, Stockholm, Milano i možda New York.

ZANAT

– Reakcije publike, kako ide prodaja?
Ide sve bolje i bolje, skupa s izgradnjom distributivne mreže širom svijeta.

ZANAT

– Na koliko ste prodajnih mjesta za sada zastupljeni? Hoćete li otvarati vlastite salone? Razmišljate li o web-shopovima?
Već smo zastupljeni na prodajnim mjestima na četiri kontinenta, a njihov broj stalno raste. Već imamo i vlastitu prodavaonicu i imamo još neke planove. Još ne razmišljamo o vlastitim web shopovima iz više razloga, jedan od kojih je što izrađujemo nešto sto je izrazito taktilno, što ljudi trebaju vidjeti, opipati, probati i osjetiti.

ZANAT

– Možda neki salon ili projekt u Hrvatskoj?
Projekti sigurno da i već radimo na nečemu, vlastiti salon ne, ali suradnja sa salonima koji nam odgovaraju zasigurno da.

ZANAT

– Kako izgleda proces proizvodnje? Radi li se uistinu ručno?
Sva rezbarija se radi isključivo ručno i to istim tradicionalnim alatima koji se koriste preko jednog stoljeća. Obrada drveta se vrši mašinski, ali uglavnom tradicionalnim stolarskim mašinama.

ZANAT

– Koliko sati treba za izradu npr. Tatoo stolca?
Sve zavisi od rezbarije, za rezbarenje “full body tattoo” potrebno je čak 3 dana.

ZANAT

– Koja vam je najdraza pohvala koju ste čuli i od koga?
Ima ih dosta i uvijek je lijepo čuti da drugi cijene vaš trud.

ZANAT

– A kritika?
Nađe se po koja, naravno ne možemo zadovoljiti svakoga. Monica Forster je imala dosta konstruktivnih kritika koje su utjecale na to da nešto promijenimo u dizajnu.

ZANAT

– Koja je vizija vaše tvrtke?
Želimo biti ugledan međunarodni brend u sferi modernog namještaja i dekorativnih predmeta. Zanat želi promovirati jedan novi širi koncept održivosti, koji se ne odnosi samo na okoliš. Naša misija je da promoviramo kulturno-povijesno naslijeđe, da stvaramo održiva i kreativna radna mjesta. Želimo imati obitelj dizajnera s kojima radimo dugoročno na izradi predmeta koji ce usrećivati ljude i doprinositi ispunjavanju naše ukupne misije.

ZANAT

– Za koji proizvod smatrate da do sada najbolje odražava filozofiju vaše tvrtke?
Teško je izdvojiti jedan proizvod. Dobro je da dizajneri s kojim radimo, a to jest slučaj, razumiju suštinu onog što želimo, a da svatko od njih ima slobodu interpretirati tehniku rezbarenja, da koristi naše znanje i testira naše mogućnosti kao proizvođača.

ZANAT

– Obiteljska ste tvrtka, kako ste uspjeli kroz sve ove godine i sve društveno-političke (ne)prilike ipak sačuvati posao i još važnije, strast prema namještaju?
Zahvaljujući ljubavi prema onom što radimo, strpljenju i puno rada. Formula je univerzalna.

ZANAT

– Tko je sve, a tko naviše zaslužan za vaš uspjeh?
Cijeli tim Zanatlija. :)

ZANAT

– Kako se vidite za 50 godina?
Teško je zamisliti svijet za 50 godina jer se sve tako rapidno mijenja, ali nadamo se da ćemo ostaviti nešto iza sebe na što će naša djeca biti ponosna kao što smo mi ponosni na ono što su uradili naš djed i otac. Nadamo se da će Zanat biti globalno prepoznatljiva tvrtka koja će se održati zahvaljujući vrijednostima koje promoviramo, a u kojoj će formi postojati za 50 godina – nije ni bitno.

ZANAT

Uživajte u fotogaleriji proizvoda…