Neš’ ti napravit fotelju… Malo spužve, drva i tkanine i to je to. Ovo je priča koja će vam pokazati kompletan proces rada – od početne ideje do realizacije. Zavirili smo u Prostorijine pogone i arhivu 4 godine rada dizajnerskog studija Numen. Predstavljamo vam obitelj Trifidae
Lijepa vam je Trifidae. Totalni je hit. Upravo sam tu rečenicu “izvalila” Svenu Jonkeu, dizajneru iz Numena, komentirajući njihovu novu kolekciju fotelja napravljenu s Prostorijom.
I dok sam to izgovarala, sama sam osjetila koliko sam površno to baš “izvalila” jer znam koliko je puno rada, truda, novca, vremena, razmišljanja… stoji iza jednog takvog proizvoda.
Smije se i kaže mi, hvala, hoćes čuti pravu priču. Naravno, dogovaramo se za kavu i kreće priča kojoj prethodi gledanje stotinjak fotografija od 2013. do 2017.
– Ovaj put sam sve dokumentirao. Na Trifidi smo radili pune 3, pa i 4 godine. Prvo je to trebala biti fotelja za natječaj za Dolder hotel u Zurichu kojeg smo radili s 3LHD-om.
Natječaj su dobili, ali se od ovih fotelja odustalo jer je investitoru bilo puno jednostavnije kupiti gotove stolce nego da razvija vlastite – prisjetio se Sven Jonke, partner u dizajnerskom studiju Numen / For Use.
Drugi pokušaj bio je natječaj s bečkim arhitektom hrvatskih korijena Sašom Bradićem kojemu smo napravili sličnu, ali malo nižu fotelju iste tipologije. No, taj natječaj nije dobiven i opet je Trifida, odnosno u toj fazi “maca”, ostala na papiru? – priča mi Sven.
Čekaj, zvali ste ju maca?
– Da, arhitektica Tatjana Begović iz 3LHD-a ju je tako prozvala zbog forme naslona, odnosno zbog šiljastih ušiju koje su tada, u toj takozvanoj 1.0 varijanti, bili jako izraženi. Kasnije se ta forma malo izgubila pa smo je nazvali Trifidae po onoj biljci žderačici ljudi iz SF- filmova, ali zapravo je to vrlo ekspresivna fotelja koja pomalo podsjeća na stolac za Darth Vadera i dr. Spocka – smije se Sven.
I kada se onda dogodila treća sreća?
– U trenutku kada smo skicu pokazali Tomislavu Knezoviću iz Prostorije. Njemu se svidjela i krenuli smo u proces razvoja – priča Sven Jonke, pojašnjavajući da je uslijedio jedan dug, iznimnno skup, iscrpljuć i izazovan posao koji je uključivao desetke 3d-modela, maketa, prototipova, varijanti, istraživanja…
– Od početka smo htjeli elastičnu fotelju koja je savitljiva kao kičma. Fotelju iz tri dijela koja ima rukonaslon i visko uzglavlje, koja je fleksibilna, kompaktna, a koja ne djeluje veliko i nezgrapno. Htjeli smo fotelju koja djeluje kao skulptura, jednako dobro iz svih kuteva. Fotelju koja je lagana, udobna, fleksibilna te se u njoj možete lijepo i udobno zavaliti. Fotelju koja omogučava da utonete u nju i da se ona prilagodi vašem načinu sjedenja, a opet da je mala, kompaktna, ozbiljna, a opet zabavna, ekspresionistička, bezvremenska – objasnio je Sven glavne zadaće Trifidae – fotelje koja je premijerno predstavljena ove godine u Milanu, a koja bi uskoro trebala početi s proizvodnjom i prodajom.
Za nju još nije formirana ni cijena, a pretpostavlja se da neće biti baš mala s obzirom na kompliciranost tipologije. Naime, ovakvih fotelja u svijetu namještaja ima zapravo razmjerno malo, a zašto je tako komplicirano i skupo napraviti takvu fotelju?
Ukratko, zato što mora spojiti naizgled nespojivio. Mora imati rukonaslone, kvalitetan potporanj za ledja, biti udobana u području vrata, a ne smije biti glomazna, velika i teška. S druge strane, kompleksna je njezina proizvodnja, tehnologija, način šivanja, mehanizmi… – priča Sven, objašnjavajući kako joj je konstrukcija metalna s ekspandirajućom polipropilenskom spužvom koja joj daje udobnost i željenu ergonomiju.
– Dugo smo istraživali oblike, dimenzije, formu, modificirali konačni oblik… radili kao da radimo skulpturu. S druge strane, preispitivali smo ergonomiju, materijale, poboljšavali udobnost… zapravo je bilo jako zabavno i puno smo svi naučili – ispričao je Sven Jonke.
Trifidae je trenutno trodijelna fotelja s metalnim i drvenim nogama te s tri različite visine, a u planu su još i neki drugi noviteti u suradnji s Prostoriom, ali pssttt.
I što još radite? – koristim priliku da nas malo updateam s radom Numena, našim najpoznatijim dizajnerskim studiom koji iza sebe ima desetke proizvoda i to za najveće svjetske proizvođače poput Morosa i ClassiCona, ali i desetke site-specific instalacija i scenografija za predstave diljem Europe.
– Dizajn radimo većinom za Prostoriju i neke arhitekte s kojima razvijamo stvari za neke njihove projekte i to nam dođe kao mentalna vježba i odmor. Ja osobno puno radim za kazališta. Počelo je s kazalištem i baletom, sad ćemo raditi i za operu i to su uistinu divni projekti u kojima uistinu uživam – ispričao je Sven, dodajući kako rade i jako puno instalacija koje obilaze svijet – Seul, Singapur, Tokio, Melbourne, Pariz… samo su neki od gradova u kojima gostuju.
No, kako je izgledala kronologija obitelji Trifidae… ili 4 godine rada pogledajte detaljno u ovoj velikoj fotogaleriji gdje je zabilježen doslovno svaki važan trenutak u njezinom nastajanju.
Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing, u suradnji s partnerom Prostoriom i po najvišim uredničkim standardima Telegram Media Grupe.