Uskoro počinje Dan D, ubrzo i Design District u Martićevoj, a nedavno je i završio Tjedan dizajna u Laubi. Gdje smo danas? Dizajneri, brendovi, predmeti koje jako volimo – evo mojih prijedloga
Početak lipnja me uvijek asocira na završetak škole, dramu oko ocjenjivanja, mature, upisa na faks, ispitnih rokova… Isto tako, slučajno ili ne, asocira me na niz dizajnerskih evenata – Dan D, District u Martićevoj, a i još uvijek su svježi dojmovi nakon Tjedna dizajna u Laubi.
Da li je hrvatski dizajn položio ispit, dao godinu, dobio pokoju peticu… Je, barem kod mene. A kakva je naša produkcija? Da ste me to pitali prije 10-15 godina, rekla bih nikakva ili gotovo nikakva. Ako ste tada htjeli opremiti dom s namještajem iz Hrvatske morali biste tada pristati na vrlo običan, konfekcijski namještaj koji se izgledom trudio uklopiti u mainstream, a zapravo se uopće nije radilo na dizajnu, prepoznatljivosti, brendiranju…
I onda su se stvari polako počele mijenjati. Među prvim proizvođačima koji su željeli nešto drugačije bila je tvrtka Intera koja je pokrenula vlastitu proizvodnju i to prvenstveno u suradnji s tada mladim, a danas vrlo poznatim dizajnerima iz studija Numen – Nikola Radeljković, Sven Jonke i Christoph Katzler. Nakon linije namještaja Element koji je pokazao da se može i u našim prilikama raditi kvalitetan, suvremen namještaj od masiva hrasta, polako su u dizajnerski orjentirane tvrtke krenuli i drugi i to ne samo kod nas nego i u regiji, posebice Bosni koja ima nekoliko vrlo važnih tvornica za proizvodnju namještaja, a za koju rade i hrvatski dizajneri. Artisan, Zanat, Gazda, slovenska tvrtka Mitja i Vertigo Bird danas su neke od najuspješnijih tvrtki za koje rade i superstarovi dizajna poput Karima Rashida, Michaela Schneidera i Nike Zupanc.
No, kakva je danas situacija u Hrvatskoj? Definitivni lider je Prostoria, i to po mnogima ne samo hrvatski. Tvrtka slavi tek svoju 5. godišnjicu, a iza sebe ima godišnje stotine tisuća proizvedenih proizvoda i preko tisuću agenata u 50-ak zemalja diljem svijeta. Izvoze navodno preko 90 posto, a prodaju se u salonima namještaja u New Yorku, Kopenhagenu, Sidneyu. Paleta njihovih proizvoda rapidno se širi – od kauča na razvlačenje, efektnih fotelja, do kompleksnih modularnih sjedaćih garnitura do stolova, stolica, coffee tableova… Širi se i lista dizajnera s kojima su surađuju – Numen, Grupa, Simon Morasi Piperčić, Neven Kovačić, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Sanja Knezović, Dva plus…
Osim Prostorije od interesantnijih brendova je i tvrtka Era koja je u suradnji s časopisom Oris pokrenula revitalizaciju namještaja s potpisom velikana hrvatske arhitekture Bernarda Bernardija, a tu je su još i Dizz Concept Darka Špiljarića, Galeković Dizajn koji razvija dizajnerica Jelena Galeković, Lapibus Lamps s rasvjetom, Stuff Marka Murtića, Regeneracija iz Zaboka s tepisima i tapiserijama, ali i jedan posve specifičan, prilično hrvatski fenomen – a to da sami dizajneri pokreću svoju proizvodnju, web shopove, dućane.
Među prvima je s tim krenula 30-godišnja dizajnerica Ana Tevšić koja je sama pokrenula ne samo vlastiti brend i proizvodnju, nego i web-shop i svoj dućan u Dežmanovoj.
Svoj brend i web shop imaju i zagrebačka Grupa (Tihana Taraba, Ivana Pavić i Filip Despot) pod imenom Grupa products, a odnedavno i Filip Gordon Frank koji je pokrenuo i prodaju svojih proizvoda putem raznih uglednih svjetskih web-shopova te ove godine izlagao na svim važnim domaćim i inozemnim sajmovima.
Simon Morasi Piperčić, Svjetlana Despot, Lidia Boševski, Maja Mesić, Filip Havranek i Kristina Lugonja s nekoliko dobivenih Red dotova, moji ljubimci – Regular company (4 vrlo mlada i jako perspektivna dizajnera Marija Ružić Vukmanić, Ruđer Novak-Mikulić, Marinko Murgić, Tihomir Filipec – uskoro vam pričam i o njima) ljudi su koji se stvarno trude i njihove su stvari moji tajni objekti žudnje. Naravno, tu je još jako puno drugih imena koje volim, cijenim i želim da uspiju i iznenade nas s novim prototipovima u koje ćemo se zaljubiti.
Evo malo još moje dream shopping liste…
Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing, u suradnji s partnerom Prostoriom i po najvišim uredničkim standardima Telegram Media Grupe.